Rozvoj čtenářské gramotnosti pomocí metod RWCT
Development of literacy using the RWCT methods
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5239Identifikátory
SIS: 159081
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hejlová, Helena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
program a metody RWCT, čtenářská gramotnost, čtenářství, Český jazyk a literaturaKlíčová slova (anglicky)
Programme and methods RWCT, reading literacy, reading, Czech language and literatureDiplomová práce se zabývá problematikou rozvoje čtenářské gramotnosti metodami programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (Reading and Writing for Critical Thinking - RWCT) v období prvního stupně základní školy. V teoretické části je popsán program RWCT a vymezena problematika čtenářské gramotnosti. Dále jsou přiblíženy některé z metod tohoto programu, včetně jejich přínosu pro rozvoj jednotlivých složek čtenářské gramotnosti. Výzkumná část se snaží odpovědět na otázky, zda mohou metody RWCT rozvíjet všechny složky čtenářské gramotnosti a jaké podmínky jsou pro to nezbytné. Práce analyzuje zejména přínos čtenářské dílny a její uplatnění při rozvoji čtenářské gramotnosti a čtenářství.
The thesis comprehends the topic of reading literacy development using methods of Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT) at the first stage of primary education. The background of RWCT program is described in the first part of the thesis, along with defining the field of reading literacy. Several methods of the program are more thorougly analyzed, including their positive impact on development of the individual aspects of reading literacy. The research part examines the possibility of various constituents of reading literacy to be developed using RWCT methods, and the circumstances that have to be met in order to achieve it. The main focus of analysis lies in the benefits of reading workshop technique, and its application in overall development of reading literary and reading itself.