Taneční výchova jako zájmová činnost dítěte
Dance education as children's leisure activity
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52389Identifiers
Study Information System: 126174
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Ivana
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social Paedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Taneční výchova, zájmová činnost, zájmový kroužek, pedagogické ovlivňování, dítě předškolního věku, vývoj osobnosti, scénický tanecKeywords (English)
Dance education, leisure activities, extra-curricular activity, pedagogical forming, pre-school age child, personal development, contemporarydance1 Abstrakt Práce se zabývá vlivem taneční výchovy na předškolní děti. Autorka se snaží nahlédnout klady i zápory, které taneční výchova dětem v tomto věkovém období může přinést. Taneční výchova je zde rozebírána jednak obecně jako zájmová činnost, ale také jako specifická činnost dítěte. V teoretické části se práce věnuje situaci současného scénického tance, ze kterého vychází metodika taneční výchovy. Praktická část doplňuje téma o pohledy různých osob, které mají s taneční výchovou vlastní zkušenost - člena zájmového tanečního útvaru, rodiče, jehož dítě pravidelně navštěvuje taneční výchovu a odborníka, který se taneční výchově věnuje profesně. V práci se ukazuje, že taneční výchova nabízí velmi podnětné prostředí pro rozvoj osobnosti předškolního dítěte. Míra úspěšnosti naplnění tohoto potenciálu však úzce souvisí s "kvalitou" pedagoga, který zmíněnou činnost vede.
1 Abstract This thesis is focused on the influence dance education has on pre-school children. The author tries to look at both the potential benefits and drawbacks dance education can bring to children of that age group. Dance education is analysed not only generally as a leisure activity but also as a specific juvenile activity. The theoretical part of this work is devoted to the situation in contemporary stage dance from which methodology of dance education is derived. The practical part adds in some views of different people who have their own experience with dance education varying from a member of dance ensemble through the parents of children undergoing dance education to a professional expert in the field. The work shows how stimulating environment for personal development of pre-school children dance education offers. The amount of potential reached within such activities is firmly related to the personality of each particular pedagogue.