Dětský diagnostický ústav
Children's diagnostic institut
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52351Identifiers
Study Information System: 121894
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Mlčková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ústavní výchova, ochranná výchova, legislativa, zákon č.109, 2002 Sb, zákon č. 89, 2012 Sb, občanský zákoník CodeKeywords (English)
institutional education, protective education, legislation, Act no. 109, 2002 Coll, Act. No. 89, 2012 Coll, Civil CodeTato bakalářská práce se zabývá ústavní a ochrannou výchovou ve školských zařízeních s akcentací dětského diagnostického ústavu. Hlavní tématem jsou legislativní změny, které se týkají těchto zařízení, tj. změny zákona č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v souvislosti s přijetím nového občanského zákoníku (zákon č. 89/2012 Sb.) V práci je popisována historie ústavní výchovy, legislativní ukotvení a základní struktura ústavní a ochranné výchovy v České republice. Cílem práce je zejména zmapování důsledků změn, které díky měnícím se zákonům nastaly či v brzké době nastanou. Součástí práce je průzkum prováděný metodou dotazníku. V jeho rámci na dané téma odpovídali zaměstnanci zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy.
This bachelor thesis deals with institutional and protective education in school facilities with accentuation in children diagnostic institute. The legislative changes related to these facilities, i.e. the amendments to the Act No. 109/2002 Coll. on execution of institutional or protective education in school facilities and on preventive educational care in school facilities and on amendment to other Acts, as amended, in connection eighth the adoption of the New Civil Code (Act. No. 89/2012 Coll. are the main theme. This thesis describes a history of institutional education, legislative foundations and basic structure of the institutional and protective education in the Czech republic. The aim of this thesis is to map all the consequences of changes that have occurred or will soon occur due to the amended Acts. A questionnaire survey in which the employees of facilities for execution of institutional and protective education responded to questions related to this topic is included in this thesis.