Volný čas dětí s poruchou autistického spektra
Leisure of children with autism spectrum disorder
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52348Identifiers
Study Information System: 121288
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Šiška, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Autismus, poruchy autistického spektra, pervazivní vývojové poruchy, hra, volný čas, dítě, strukturované učeníKeywords (English)
Autism, autistic spectrum disorder, pervasive developmental disorder, game, leisure, child, structured learningTato práce se zaměřuje na hru dětí s poruchou autistického spektra. Zabývá se hrou, jakožto hlavní náplní volného času předškolních dětí. Dále popisuje specifika hry a podmínek hraní dětí s poruchou autistického spektra. Rovněž zmiňuje metody práce s dětmi s tímto postižením, zejména metodu strukturovaného učení. Cílem práce poukázat na význam funkční hry u dětí s poruchou autistického spektra a navrhnout několik způsobů rozvoje jejich herních dovedností. Práce se zaměřuje na individuální dovednosti dítěte potřebné pro hru v kolektivu. Navrhované herní scénáře vychází z metody strukturovaného učení. Jsou založeny na vlastní zkušenosti s dětmi v předškolním zařízení. Práce se snaží dokázat, že hra je základní potřebou každého dítěte, dítě s poruchou autistického spektra nevyjímaje. Její význam ve vývoji a socializačním procesu je nezastupitelný. Uvědomujeme si však, že děti s poruchou autistického spektra mají díky svému postižení zhoršené podmínky pro rozvoj hry. Naším cílem je navrhnout některá opatření, která by jejich handicapy vyvažovala, a tím usnadnit dětem s poruchou autistického spektra začlenění do intaktní společnosti.
This thesis focuses on the games of the children with autism spectrum disorder as their most common activity. Furthermore, it describes the particularities and conditions of their games. Some methods of working with these children are mentioned as well, particularly the structured learning method. The goal of the thesis is to highlight the importance of games for the autistic children and to propose several different ways of improving their individual skills required cooperative games. The proposed learning scenarios come out of the structured learning method and they are based on my own experience with preschool children. The thesis suggests that games are a basic need of every child, including those with autism spectrum disorder. Children's games are absolutely irreplaceable because of their significance in the child's development and its process of socialization. However, there are certain constraints and difficulties for the children with autism spectrum disorder when it comes to the development of their individual and social skills. Our goal is to come out with certain measures that would help these children overcome their difficulties and integrate into the intact society.