Mluvnická kategorie času v učebnicích češtiny pro neslyšící žáky a pro cizince
Grammatical Category of Time in Czech Language Textbooks for Deaf Pupils and for Foreigners
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52170Identifikátory
SIS: 120628
Katalog UK: 990016035090106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šebesta, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
analýza učebnic, čas - mluvnická kategorie, český jazyk, český znakový jazyk, čeština pro cizince, neslyšící žák, učebnice českého jazyka, kontrastivní metoda výuky cizího jazykaKlíčová slova (anglicky)
textbook analysis, time - grammatical category, Czech language, Czech sign language, Czech for foreigners, deaf pupil, Czech language textbooks, contrastive method of teaching foreign languagePráce se zaměřuje na způsob zpracování gramatické kategorie času ve vybraných učebnicích češtiny pro neslyšící a pro cizince. Její součástí je malý dotazníkový výzkum, který zjišťuje především, jaké učebnice aktuálně používají učitelé při výuce češtiny pro neslyšící, zda pracují i s učebnicemi češtiny pro cizince a případně které další materiály využívají. Všechny učebnice, jež se v dotaznících objevily, jsou potom analyzovány z hlediska jejich podání mluvnické kategorie času, odděleně ty pro neslyšící a ty pro cizince. Ve druhých jmenovaných se dále hledá možná inspirace pro výuku neslyšících žáků. Na závěr práce je zařazen návrh jedné kapitoly učebnice pro neslyšící, zpracovávající část problematiky spojené se slovesnými časy. Návrh obsahuje jak výklad, tak i cvičení a snaží se koncentrovat pozornost na problematické jevy.
The thesis focuses on the way the grammatical category of time is presented in chosen textbooks of the Czech language for deaf and for foreigners. A small questionnaire survey, establishing which textbooks the teachers actually use in teaching Czech for deaf, whether they work also with textbooks for foreigners and what other materials they possibly use, is included. All the textbooks mentioned in the questionnaires are later analysed from the view of their presentation of the grammatical category of time, separately those for deaf and those for foreigners. In the second ones, inspiration for teaching deaf is being traced. At the end of the work there is an author's draft chapter of a textbook for deaf dealing with a part of the issue of verbs and times. The draft text contains an explanation and few exercises and concentrates on problematic phenomena.
