Aischylova Oresteia a Sartrovy Mouchy
The Oresteia of Aeschylos and Satre's The Flies
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51907Identifiers
Study Information System: 91411
Collections
- Kvalifikační práce [21698]
Author
Advisor
Referee
Bažil, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy - Classical Greek
Department
Institute for Greek and Latin Studies
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sartre, Aischylos, Sofoklés, Eurípidés, tragédie, svoboda, osud, divadlo situace, komparaceKeywords (English)
Sartre, Aeschylus, Sophocles, Euripides, tragedy, freedom, fate, theatre of situation, comparisonCílem práce je komparace poetik Aischylovy trilogie Oresteia a Sartrova dramatu Mouchy. V první části je spolu se zhodnocením stavu bádání provedeno rozdělení a kritika některých významných přístupů. Zvláště zde sledujeme to, jaká omezení si ukládají komparace vycházející při své analýze z tak širokých pojmů, jako jsou např. "osud", "svoboda" a "tragédie." Naše úvahy jsou vedeny především Sartrovými teoretickými prácemi o divadle a tragédii. Ve druhé části je vypracována analýza poetických struktur, jejímž cílem je odkrýt podobnosti ve funkčním zapojení jednotlivých poetických prvků do celkové struktury hry. Mezi oběma díly se objevují významné souvislosti ve využívání metaforicko-imaginativních asociativních sítí, které mají v obou případech nezastupitelnou úlohu při konkrétním způsobu rozvíjení děje.
The thesis aims at comparison of the poetics of Aeschylus' trilogy The Oresteia and Sartre's drama The Flies. In the first part we effectuate evaluation of the state of research as well as division and criticism of some prominent approaches. We observe in particular the limitations imposed on the comparative analysis taking its point of departure from such broad concepts as 'fate', 'freedom' and 'tragedy'. Our considerations are guided primarily by Sartre's theoretic writings on theatre and tragedy. In the second part we accomplish analysis of poetic structures discovering resemblances in the function carried out by single poetic factors in the overall structure of the drama. Notable links appear in the way of utilization of associative networks operating at the level of imagery and metaphor, which in both cases are inseparable from the particular manner of developing the action.