Plavání kojenců a batolat a jeho vliv na dynamiku vývoje hrubé motoriky
Swimming Programs for Infants and Toddlers and the Influence on Gross Motor Development Dynamics
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5183Identifiers
Study Information System: 29509
Collections
- Kvalifikační práce [8927]
Author
Advisor
Referee
Palaščáková Špringrová, Ingrid
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physiotherapy
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 10. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Excellent
SOUHRN: Název práce: Plavání kojenců a batolat a jeho vliv na dynamiku vývoje hrubé motoriky. (Swimming Programs for Infants and Toddlers and the influence on gross motor development dynamic.) Vymezení problému: Kurzy plavání kojenců a batolat představují výrazně stimulační prostředí jak po stránce materiální, afektivní, tak sociální a jsou často vyhledávanou aktivitou v dětském věku. Naše studie se zaměřuje na zhodnocení vlivu kurzů plavání kojenců a batolat na dynamiku vývoje hrubé motoriky u dětí v období mezi 2-3 rokem života. Cíl práce: Zhodnocení úrovně vývoje hrubé motoriky u 10 dětí ve věku 2 let navštěvujících kurzy kojeneckého plavání. Metoda řešení: Určení funkčního motorického věku pro každého z probandů dle posturo- lokomočního testu Laurence Vaivre-Douret. Porovnání funkčního motorického věku s kalendářním věkem dítěte. Výsledky: U šesti z deseti dětí byla zjištěna vyšší úroveň vývoje hrubé motoriky, v porovnání s kalendářním věkem dítěte.U čtyř dětí odpovídala úroveň vývoje kalendářnímu věku. Závěr: Dynamika vývoje hrubé motoriky u většiny dětí navštěvujících plavání kojenců a batolat je vyšší, než kalendářní věk dítěte, ale pro velké množství okolních faktorů podílejících se na dynamice motorického vývoje nelze přisoudit změny v dynamice vývoje pouze plaveckým aktivitám. Klíčová slova:...
Title: Swimming Programs for Infants and Toddlers and the influence on gross motor development dynamic. The aquatic programs for Infants and Toddlers are very popular in the contemporain culture and they presents the maximal stimulation for the motor development dynamic. This study observe the influence of swimming lessons on the Gross Motor Level. Objektive: To identificate the Gross Motor Function level for a group of 10 two years old children who participates in swimming programs for infants and Toddlers. Metod: Identification ofmotor deviation from "normal" motor behavior, using The Gross Motor Function mesure ofL. Vaivre- Douret. Comparative study ofthe gross motor function level and the real age. Results: For the group of 6 children, the motor function level was higher than the real age and in the case offour children, the motor function level corelated with the real age. Conclusions: In the majority oftested infants the developmentallevel is higher than the real age, but in the reason of developmental factors multiplicity, it is impossible to prove that the swimming programs are the major cause of developmental deviations. Key Words: Motor Development, Motor Scales, Swimming Programs for Infants and Toddlers, Developmental Motor Norm.