dc.contributor.advisor | Dušková, Libuše | |
dc.creator | Hráská, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2017-05-15T13:22:35Z | |
dc.date.available | 2017-05-15T13:22:35Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/51737 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce zkoumá funkce modálního slovesa should v závislých větách obsahových po spojce that, jakož i české ekvivalenty v paralelních textech. Výzkum je zaměřen na tzv. putative should, které se vyskytuje po řídících větách s direktivními, epistémickými, postojovými, hodnotícími a volitivními výrazy a nezabývá se tedy dispozičním should ve významu obligačním (záhodnostním). Práce bere v potaz základní klasifikaci vedlejších závislých vět obsahových, které vycházejí ze slovesné formy alternující s putative should. Setkáme se tedy se should, které může alternovat s konjunktivem prézenta po výrazech direktivních a volitivních a se should, které může alternovat s indikativem po výrazech epistémických, postojových a hodnotících . Práce zkoumá vztah těchto slovesných tvarů k intenční modalitě, jakou by věta měla v nezávislé formě (např.zda by šlo o větu oznamovací, tázací či rozkazovací). Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve nastíněna klasifikace všech centrálních modálních sloves v angličtině, dále je popsána problematika putative should vzhledem k jeho vztahu k indikativu a konjunktivu prézenta a je zde zmíněna také ambiguita, která je v případech s tímto typem should poměrně častým jevem. Praktická část diplomové práce obsahuje rozbor 200... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis examines functions of the modal verb should in nominal content clauses introduced by the conjunction that. The Czech counterparts of the English sentences are considered as well. The research focuses on the so-called putative should which occurs after main clauses with directive, epistemic, attitudinal, evaluative and volitional expressions. Should expressing intrinsic (root) modality (expressing permission, obligation or ability) is left out of account. The work pays attention to the basic classification of nominal content clauses deriving from a verbal form alternating with putative should. Two kinds of putative should will be dealt with, namely should after directive and volitional expressions which could have its alternative form in the present subjunctive and should after epistemic, attitudinal and evaluative expressions which could possibly alternate with the indicative. The work examines these verbal forms in relation to the intentional modality of the sentence in an independent form (e.g. declarative, interrogative or imperative sentence). The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part of the work describes the basic classification of all central modal verbs in English and putative should in terms of its relation towards the... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | putative should | cs_CZ |
dc.subject | mandative should | cs_CZ |
dc.subject | indikativ | cs_CZ |
dc.subject | konjunktiv | cs_CZ |
dc.subject | direktivní výrazy | cs_CZ |
dc.subject | epistémické výrazy,postojové a hodnotící výrazy | cs_CZ |
dc.subject | volitivní výrazy | cs_CZ |
dc.subject | faktivnost | cs_CZ |
dc.subject | nefaktivnost děje | cs_CZ |
dc.subject | putative should | en_US |
dc.subject | mandative should | en_US |
dc.subject | indicative | en_US |
dc.subject | mandative subjunctive | en_US |
dc.subject | directive expressions | en_US |
dc.subject | epistemic expressions | en_US |
dc.subject | expressions of value judgement (attitudinal and evaluative) | en_US |
dc.subject | volitional expressions | en_US |
dc.subject | factuality | en_US |
dc.subject | nonfactuality | en_US |
dc.title | The meaning and Czech equivalents of "should" in subordinate nominal content clauses after evaluative and directive expressions | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2013 | |
dcterms.dateAccepted | 2013-09-16 | |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 123421 | |
dc.title.translated | Význam a české ekvivalenty "should" v závislých větách obsahových po hodnotících a direktivních výrazech | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Čermák, Jan | |
dc.identifier.aleph | 001625222 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English and American Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | English and American Studies | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English and American Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Anglistika - amerikanistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | English and American Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce zkoumá funkce modálního slovesa should v závislých větách obsahových po spojce that, jakož i české ekvivalenty v paralelních textech. Výzkum je zaměřen na tzv. putative should, které se vyskytuje po řídících větách s direktivními, epistémickými, postojovými, hodnotícími a volitivními výrazy a nezabývá se tedy dispozičním should ve významu obligačním (záhodnostním). Práce bere v potaz základní klasifikaci vedlejších závislých vět obsahových, které vycházejí ze slovesné formy alternující s putative should. Setkáme se tedy se should, které může alternovat s konjunktivem prézenta po výrazech direktivních a volitivních a se should, které může alternovat s indikativem po výrazech epistémických, postojových a hodnotících . Práce zkoumá vztah těchto slovesných tvarů k intenční modalitě, jakou by věta měla v nezávislé formě (např.zda by šlo o větu oznamovací, tázací či rozkazovací). Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve nastíněna klasifikace všech centrálních modálních sloves v angličtině, dále je popsána problematika putative should vzhledem k jeho vztahu k indikativu a konjunktivu prézenta a je zde zmíněna také ambiguita, která je v případech s tímto typem should poměrně častým jevem. Praktická část diplomové práce obsahuje rozbor 200... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis examines functions of the modal verb should in nominal content clauses introduced by the conjunction that. The Czech counterparts of the English sentences are considered as well. The research focuses on the so-called putative should which occurs after main clauses with directive, epistemic, attitudinal, evaluative and volitional expressions. Should expressing intrinsic (root) modality (expressing permission, obligation or ability) is left out of account. The work pays attention to the basic classification of nominal content clauses deriving from a verbal form alternating with putative should. Two kinds of putative should will be dealt with, namely should after directive and volitional expressions which could have its alternative form in the present subjunctive and should after epistemic, attitudinal and evaluative expressions which could possibly alternate with the indicative. The work examines these verbal forms in relation to the intentional modality of the sentence in an independent form (e.g. declarative, interrogative or imperative sentence). The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part of the work describes the basic classification of all central modal verbs in English and putative should in terms of its relation towards the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990016252220106986 | |