Václav Emanuel Horák jako český skladatel chrámové hudby 19. století
Václav Emanuel Horák as a Bohemian Composer of the 19th Century Church Music
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51731Identifiers
Study Information System: 64192
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Slavický, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Tato diplomová práce se pokouší zmapovat osobní i profesní život českého skladatele 19. století Václava Emanuela Horáka. Z dobových pramenů, zejména časopisů, vyplývá, že byl ve své době jedním z nejpopulárnějších a nejhranějších skladatelů církevní hudby. V dnešní době se však dílo tohoto skladatele téměř neprovozuje. Druhá část diplomové práce přináší přehled Horákových skladeb sestavený z dostupných specializovaných databází. Závěrečná analýza dvou Horákových zhudebnění zádušní mše - Requiem z různých časových období skladatelova života se v porovnání se stejným typem skladby Wolfganga Amadea Mozarta pokouší vystihnout Horákův kompoziční styl, zasadit ho do kontextu vývoje hudby na přelomu 18. a 19. století a následně zodpovědět otázku, zda byl Horák skladatelem ještě klasicistním, nebo už romantickým. Klíčová slova: skladatel, varhaník, ředitel kůru - regenschori, pedagog, klasicismus, romantismus, requiem, mše
This thesis attempts to map both personal and professional life of Vaclav Emanuel Horak, a Czech composer of the 19th century. Based on contemporary sources, especially magazines, it is clear that he was one of the most popular and most often played composers of sacred music during his lifetime. Nowadays his compositions are almost not performed. The second part of the thesis lists Horak`s compositions. This overview was created with the help of specialized databases. The final analysis of two Horak`s requiem mass settings written at two different stages of his life and comapred to the same type of composition by W. A. Mozart aims to define the compositional style of V. E. Horak and put it in context of music development at the turn of the 18th and 19th century. Subsequently, the analysis should answer the question if Horak was a composer of Classicism or of the Romantic Era. Keywords: composer, organist, choirmaster, educator, classicism, romanticism, requiem, mass