Komplexní aspekty komunikace - gestika a mimika
Complex aspects of communication - gestics and mimics
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51579Identifiers
Study Information System: 121660
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Suková Vychopňová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Nonverbální komunikace, emoce, gestika, mimika, interpretaceKeywords (English)
Nonverbal communication, emotions, gestures, facial expressions, interpretationNázev bakalářské práce: Komplexní aspekty komunikace - gestika a mimika Klíčová slova: Nonverbální komunikace, emoce, gestika, mimika, interpretace Abstrakt: V své práci jsme se zabývali mezinárodní srozumitelností komplexních aspektů komunikace, zejména nonverbální složky. Z této nonverbální složky jsme se zabývali zejména gestikou a mimikou. Vzhledem k tomu, že domény nonverbální komunikace spolu úzce souvisí, jsou v naší práci zmíněny všechny domény, avšak nějvíce prostoru je věnováno mimice a gestice. Pro výzkum jsme zvolili formu dotazníku, kdy respondenti měli za úkol se identifikovat a následně interpretovat námi zvolené mimické výrazy a gesta. Výzkum ukazuje situace, kdy komunikace vedena pouze na nonverbální rovině může selhat. Dále jsme se zabývali možnostmi uplatnění nonverbální komunikace v práci pedagogů.
Title of the thesis: Complex aspects of communication - gestures and facial expressions Key words: Nonverbal communication, emotions, gestures, facial expressions, interpretation Abstract: The thesis focuses on the international comphrensibility of the complex aspects of communication, especially the nonverbal components. Of these nonverbal components we have pursued the gestures and facial expressions in particular. The domains of nonverbal communication are related, therefore the thesis mentions them as well. However our primary focus rests on the gestures and facial expressions. We researched through a questionnaire. The responders identified themselves and after that they were asked to identify and interpret facial expressions and gestures that we had chosen. The research indicates situations, when a communication is expressed only by the use of nonverbal means and may fail to convey the information. Furthermore, we looked into the possible advantages of knowledge of the nonverbal communication for teachers.