Časopisy pro předškolní mládež v období let 1990 až 2000
Magazines for preschool children during the period 1990-2000
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50940Identifiers
Study Information System: 97777
Collections
- Kvalifikační práce [17642]
Author
Advisor
Referee
Sládková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
18. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Časopisy, předškolní věk, děti, český tisk po roce 1989, kvalitativní analýzaKeywords (English)
Magazines, preschool age, children, czech press after 1989, qualitative analysisNázev práce: Časopisy pro předškolní mládež v letech 1990 až 2000 Autor: Kateřina Veitová Vedoucí práce: Mgr. Radim Wolák Práce se zabývá rozborem trhu s časopisy pro předškolní děti v letech 1990 až 2000. V první části popisuje proměny mediálního prostředí a podmínky pro vydávání periodických tiskovin. Sleduje všechny tituly, které byly v daném období vydávány, a zaznamenává, jaký vliv na ně měly změny podmínek vydavatelského podnikání. V druhé části se práce zaměřuje na vývoj vybraných titulů z hlediska vnějších a vnitřních znaků v určeném období a srovnání daných časopisů mezi sebou. K analýze byly vybrány tituly: Bobík, Medvídek Pú, Méďa Pusík, Mickey Mouse, Kačer Donald a Sluníčko, analyzovány byly vždy dva výtisky z každého roku, ve kterém v období let 1990 až 2000 tato periodika vyšla. K dosažení cílů práce byla použita metoda kvalitativního výzkumu a studium příslušné literatury. Součástí práce je rovněž kapitola věnující se profilu dítěte předškolního věku, pro lepší orientaci v tématu. Klíčová slova: Časopisy, předškolní věk, děti, kvalitativní výzkum, média po roce 1989
Title: Magazines for preschool children during the period 1990 - 2000 Author: Kateřina Veitová Supervisor: Mgr. Radim Wolák The thesis deals with analysis of market with magazines for preschool children between years 1990 and 2000. The first part describes the transformation of media environment and conditions for issuing periodicals. Also monitors all the titles that were issued during the period, and notes the impact that the publishing business conditions changes had on them. In the second part, the thesis focuses on the development of selected titles in terms of external and internal characters in the specified period and compares these titles with each other. For the purpose of the analysis were selected titles: Bobik, Medvídek Pú, Méďa Pusík, Mickey Mouse, Kačer Donald and Sluníčko, there were analyzed every two copies of each year in the period from 1990 to 2000 when the magazines were published. To achieve our goals, the qualitative research methods and study of relevant literature were used. The thesis also includes a chapter devoted to the profile of preschool age, for better orientation in the subject. Keywords: Magazines, preschool age, children, qualitative research, media after 1989