Vývoj úmrtnosti na silniční dopravní nehody v Evropské unii v letech 1991-2008
Development of mortality from road transport accidents in the European Union between 1991-2008
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50364Identifiers
Study Information System: 82509
Collections
- Kvalifikační práce [20304]
Author
Advisor
Referee
Šídlo, Luděk
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Demography and Social Geography
Department
Department of Demography and Geodemography
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Hlavním cílem této práce je analyzovat vývoj úmrtnosti na dopravní nehody v zemích Evropské unie v období 1991-2008. V první části je analyzován vývoj změn i rozdílů v úmrtnosti na dopravní nehody mezi jednotlivými členskými státy. Druhá část práce se zabývá diferenciací států podle úrovně standardizovaných měr úmrtnosti v souvislosti s dalšími socioekonomickými ukazately. Podle výsledků shlukové analýzy jsou země Evropské unie rozděleny do 4 skupin a z každé skupiny je vybrána jedna země pro podrobnější analýzu úmrtnosti jak na dopravní nehody, tak i na silniční dopravní nehody. Z výsledků práce je patrné snižování rozdílů v úmrtnosti na dopravní nehody u členských států a dochází k celkovému snížení úmrtnosti na dopravní nehody za celé sledované období.
The main objective of this work is to analyse the evolution of mortality from traffic accidents in the European union in the period 1991-2008. In first part is analysed the evolution of changes and differences in mortality from traffic accidents between selected states of European union. The second part of the work deals with a differentiation of selected EU-states by level of standardized mortality rates in conjunction with other socioeconomic indicators. According to the results of cluster analysis the EU countries are divided into four groups and from the each group is selected a country for more detailed analysis of mortality from traffic accidents and road traffic accidents. From the results of the work is evident a reducing of the heterogeneity of mortality from transport accidents in the selected EU states and the decrease of mortality from transport accidents in the whole monitored period.