Zobrazit minimální záznam

Aspirace anglických exploziv u českých studentů anglistiky
dc.contributor.advisorSkarnitzl, Radek
dc.creatorPospíšilová, Andrea
dc.date.accessioned2017-05-08T17:15:50Z
dc.date.available2017-05-08T17:15:50Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/50351
dc.description.abstractNástup hlasivkového tónu (voice onset time, VOT) je považován za důlezitý ukazatel pro efektivní rozlišení mezi jednotlivými anglickými explozivami. Tato práce se pomocí analýzy VOT a aspirace v nahrávkách univerzitních studentů snaží rozhodnout, zda cílená fonetická výuka zlepšila výslovnost nerodilých mluvčí v tomto ohledu. V první části je podán teoretický přehled s definicemi exploziv, VOT, jeho použití a měření. Tato část také shrnuje faktory, které se ukázaly jako ovlivňující hodnoty VOT. Z důvodu zaměření práce je do této části začleněn také přehled problematiky osvojování cizího jazyka se zaměřením na anglickou výslovnost. V druhé, empirické části je nejprve popsán materiál a metoda použitá v další analýze, a poté jsou ukázány grafy a výsledky statistických testů. Z těchto výsledků vyplývá, že došlo k významnému zvýšení hodnot VOT po jednom semestru kurzu Fonetiky a fonologie. Kromě toho byly samostatně analyzovány i jednotlivé explozivy, pozice ve slově a dalši jevy, které byly v teoretické části popsány jako ovlivňující hodnoty VOT. Klíčová slova: nástup hlasivkového tónu (voice onset time), aspirace, česká angličtina, osvojování cizího jazykacs_CZ
dc.description.abstractVoice onset time (VOT) was shown to provide an effective basis on which to differentiate individual plosives in English. This thesis carries out an analysis of recordings of university students to determine whether specific phonetic in- struction improves pronunciation of non-native speakers of English with focus on aspiration of plosives and VOT. In the first part, a theoretical background is provided with definitions of plosives, VOT and its use and measurement. It also reviews the factors that have been shown to affect the VOT values. In addition, a brief overview of second language acquisition is given, with focus on English pronunciation. The second, empirical part describes the material and method used in the analysis and provides figures and results of statistical tests that were run. The results suggest a significant increase in VOT values as a result of one semester of Phonetics and Phonology course. Furthermore, individual plosives and positions in a word were examined sep- arately to determine whether there are any differences as suggested by the theoretical overview. Keywords: voice onset time, aspiration, Czech English, second language acquisitionen_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectnástup hlasivkového tónucs_CZ
dc.subjectaspiracecs_CZ
dc.subjectčeská angličtinacs_CZ
dc.subjectosvojování cizího jazykacs_CZ
dc.subjectvoice onset timeen_US
dc.subjectaspirationen_US
dc.subjectCzech Englishen_US
dc.subjectsecond language acquisitionen_US
dc.titleAspiration of English plosives in Czech students of English studiesen_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2011
dcterms.dateAccepted2011-09-12
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId92691
dc.title.translatedAspirace anglických exploziv u českých studentů anglistikycs_CZ
dc.contributor.refereeDušková, Libuše
dc.identifier.aleph001389177
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csNástup hlasivkového tónu (voice onset time, VOT) je považován za důlezitý ukazatel pro efektivní rozlišení mezi jednotlivými anglickými explozivami. Tato práce se pomocí analýzy VOT a aspirace v nahrávkách univerzitních studentů snaží rozhodnout, zda cílená fonetická výuka zlepšila výslovnost nerodilých mluvčí v tomto ohledu. V první části je podán teoretický přehled s definicemi exploziv, VOT, jeho použití a měření. Tato část také shrnuje faktory, které se ukázaly jako ovlivňující hodnoty VOT. Z důvodu zaměření práce je do této části začleněn také přehled problematiky osvojování cizího jazyka se zaměřením na anglickou výslovnost. V druhé, empirické části je nejprve popsán materiál a metoda použitá v další analýze, a poté jsou ukázány grafy a výsledky statistických testů. Z těchto výsledků vyplývá, že došlo k významnému zvýšení hodnot VOT po jednom semestru kurzu Fonetiky a fonologie. Kromě toho byly samostatně analyzovány i jednotlivé explozivy, pozice ve slově a dalši jevy, které byly v teoretické části popsány jako ovlivňující hodnoty VOT. Klíčová slova: nástup hlasivkového tónu (voice onset time), aspirace, česká angličtina, osvojování cizího jazykacs_CZ
uk.abstract.enVoice onset time (VOT) was shown to provide an effective basis on which to differentiate individual plosives in English. This thesis carries out an analysis of recordings of university students to determine whether specific phonetic in- struction improves pronunciation of non-native speakers of English with focus on aspiration of plosives and VOT. In the first part, a theoretical background is provided with definitions of plosives, VOT and its use and measurement. It also reviews the factors that have been shown to affect the VOT values. In addition, a brief overview of second language acquisition is given, with focus on English pronunciation. The second, empirical part describes the material and method used in the analysis and provides figures and results of statistical tests that were run. The results suggest a significant increase in VOT values as a result of one semester of Phonetics and Phonology course. Furthermore, individual plosives and positions in a word were examined sep- arately to determine whether there are any differences as suggested by the theoretical overview. Keywords: voice onset time, aspiration, Czech English, second language acquisitionen_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.identifier.lisID990013891770106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV