Aspiration of English plosives in Czech students of English studies
Aspirace anglických exploziv u českých studentů anglistiky
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50351Identifiers
Study Information System: 92691
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Dušková, Libuše
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of the English Language and ELT Methodology
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
nástup hlasivkového tónu, aspirace, česká angličtina, osvojování cizího jazykaKeywords (English)
voice onset time, aspiration, Czech English, second language acquisitionNástup hlasivkového tónu (voice onset time, VOT) je považován za důlezitý ukazatel pro efektivní rozlišení mezi jednotlivými anglickými explozivami. Tato práce se pomocí analýzy VOT a aspirace v nahrávkách univerzitních studentů snaží rozhodnout, zda cílená fonetická výuka zlepšila výslovnost nerodilých mluvčí v tomto ohledu. V první části je podán teoretický přehled s definicemi exploziv, VOT, jeho použití a měření. Tato část také shrnuje faktory, které se ukázaly jako ovlivňující hodnoty VOT. Z důvodu zaměření práce je do této části začleněn také přehled problematiky osvojování cizího jazyka se zaměřením na anglickou výslovnost. V druhé, empirické části je nejprve popsán materiál a metoda použitá v další analýze, a poté jsou ukázány grafy a výsledky statistických testů. Z těchto výsledků vyplývá, že došlo k významnému zvýšení hodnot VOT po jednom semestru kurzu Fonetiky a fonologie. Kromě toho byly samostatně analyzovány i jednotlivé explozivy, pozice ve slově a dalši jevy, které byly v teoretické části popsány jako ovlivňující hodnoty VOT. Klíčová slova: nástup hlasivkového tónu (voice onset time), aspirace, česká angličtina, osvojování cizího jazyka
Voice onset time (VOT) was shown to provide an effective basis on which to differentiate individual plosives in English. This thesis carries out an analysis of recordings of university students to determine whether specific phonetic in- struction improves pronunciation of non-native speakers of English with focus on aspiration of plosives and VOT. In the first part, a theoretical background is provided with definitions of plosives, VOT and its use and measurement. It also reviews the factors that have been shown to affect the VOT values. In addition, a brief overview of second language acquisition is given, with focus on English pronunciation. The second, empirical part describes the material and method used in the analysis and provides figures and results of statistical tests that were run. The results suggest a significant increase in VOT values as a result of one semester of Phonetics and Phonology course. Furthermore, individual plosives and positions in a word were examined sep- arately to determine whether there are any differences as suggested by the theoretical overview. Keywords: voice onset time, aspiration, Czech English, second language acquisition