Režijní postupy Yoshi Oidy v inscenacích Smrt v Benátkách a Ideomeneo
Directorials methods of Yoshi Oida in productions Death in Venice and Ideomeneo
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50229Identifiers
Study Information System: 96034
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Christov, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
13. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Yoshi Oida, Idomeneo, Smrt v Benátkách, opera, režijní metodyKeywords (English)
Yoshi Oida, Idomeneo, Death in Venice, opera, directorial methodsBakalářská práce se zabývá režijní tvorbou japonského herce, režiséra a pedagoga herectví Yoshi Oidy ve dvou inscenacích, které režíroval v Praze, Smrt v Benátkách ve Státní opeře Praha a Idomeneo ve Stavovském divadle. Jelikož doposud nevznikla žádná monografie o tomto umělci, jsou v první části práce a v příloze zařazeny životopisné údaje a umělecké počiny Yoshi Oidy. Druhá část se stručně zabývá historií japonského tradičního divadla a vlivy tradičních japonských divadelních forem na tvorbu Yoshi Oidy a jeho chápání divadla. Třetí část obsahuje historii oper a inspirační zdroje, analýzu scénografie obou pražských inscenací a srovnání společných a rozdílných režijních přístupů. Cílem práce je nastínit režijní postupy Yoshi Oidy ve Smrti v Benátkách a v Idomeneovi.
Diploma thesis deals with the directorial methods of Japanese actor, director and professor of acting Yoshi Oida in two productions which were performed in Prague, Death in Venice in Státní opera Praha and Idomeneo in Stavovské divadlo. The first part try to cover Yoshi Oida's professional life in chronological order, namely his theatrical performances. The second part is devoted to the short historical contexts of traditional Japanese theatre and the influences in Yoshi Oida's professional life. The third part is devoted to the history and the inspirations sources of two operas, scenography of two productions in Prague and the comparison of the common and different directorial methods. The final section aim to reconstruct Yoshi Oida's directorial methods in Death in Venice and Idomeneo.