Hledání "řádu světa" v tvorbě Gustava Herlinga-Grudzińského
The "World Order" in Gustav Herling-Grudziński's short stories
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50054Identifikátory
SIS: 103284
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Benešová, Michala
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Středoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra středoevropských studií
Datum obhajoby
29. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Gustaw Herling-Grudziński povídky časoprostor paměť intertextualita fragmentaričnostKlíčová slova (anglicky)
Gustaw Herling-Grudziński short stories space-time memory intertextuality fragmentarinessv českém jazyce Literární tvorba 20. a 21. století vyžaduje vysvětlení, odkud se bere příběh, jenž je právě čten. Jde především o odůvodnění jeho platnosti v dnešním světě, který je ovládám trhem a fascinací. Herling-Grudziński si ve své tvorbě odpovídá právě na tuto základní otázku soudobé literatury. Příběhy, které vypráví, tady byly od nepaměti. Jsou přepisem starých kronik a textů komentátorů historických událostí, jsou ukryty na obrazech významných evropských malířů a v literatuře. Vynořují se prostřednictvím konkrétních událostí v jiném čase ale stejném prostoru. Prostorová paměť ovlivňuje i způsob vnímání prostoru vypravěčem. Tato práce popisuje proces obnovy příběhů jako výstavbu povídkového textu, tedy metodu konstrukce časoprostoru v povídkách Gustawa Herlinga-Grudzińského.
v anglickém jazyce Reading a story typically involves a question where did this story come into being, where it arose from. Reading Gustaw Herling-Grudziński's short stories involve the answer as well. His texts after a novel A world Apart imply well-founded world order, which suggests, that stories exists in variations yet for centuries in old chronicles, files on historical events, commentaries written by historian and in famous European paintings and other works of arts. The plausibility of such stories is supported by their incessant repeating. Never can they be forgotten inasmuch as they can emerge anytime in present events, most often in the place where the previous story took place. In Gustaw Heling-Grudziński's short stories even the seemingly real place is never the purely mimetic image of a real place. Described landscape combines a representation of real European places with the imaginary space of fiction. In Herling-Grudziński's short stories it means that places have their own inner memory reflected in genius loci. As the narrator perceives them not by vision alone, but also by smell, sound, and so on and they interface with other spaces in literature as well, may such a narrative present itself as a projection of the memory engaged to a particular place. It may fully comprise of...