Rozvoj samostatnosti žáků projektovou metodou
Development of pupils' independence by using the project method
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5005Identifiers
Study Information System: 160090
CU Caralogue: 990020886790106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
cíle vzdělávání, samostatnost žáků, strategie výuky, projektová metodaKeywords (English)
Education goals, pupils' independence, teaching strategies, project methodCílem předložené diplomové práce je na základě vlastní zkušenosti zjistit, zda lze rozvíjet samostatnost žáků prostřednictvím projektové metody. Diplomová práce je členěna na dvě hlavní části: část teoretickou a část praktickou. Teoretická část práce shrnuje a hodnotí poznatky získané studiem dostupné odborné literatury k tématu samostatnost žáků a tématu projektové metody. Závěr teoretické části shrnuje východiska pro rozvoj samostatnosti projektovou metodou. Praktická část analyzuje mou dosavadní pedagogickou praxi, respektive užívání projektové metody z hlediska samostatnosti žáků a na tuto analýzu navazuje akční výzkum započatý novým projektem zaměřeným na rozvoj samostatnosti žáků v aktivizačních výukových metodách dosud nezkušených. Část příloh obsahuje výsledné produkty žáků z některých projektů popisovaných v praktické části práce, myšlenkové mapy žáků z průběhu projektů a fotodokumentaci z realizovaného nového projektu zaměřeného na rozvoj samostatnosti žáků. Závěrem stanovím na základě svého výzkumu potvrzení hypotézy, že cílené používání projektové metody vede k rozvoji samostatnosti žáků. KLÍČOVÁ SLOVA Cíle vzdělávání, samostatnost žáků, strategie výuky, projektová metoda
The aim of this thesis is to determine whether it is possible to develop pupils' independence by way of the project method, which is based on my own practical experience. The thesis is divided into two main parts: the theoretical part and the practical part. The theoretical part summarizes and evaluates the knowledge gained by studying the available literature on the topic of pupils' independence and the theme of project method. The conclusion of the theoretical part summarises the bases for the development of the self- reliance via project method. The practical part analyses my previous teaching experiences, like the use of project method in terms of pupils' independence and this analysis is followed up with the practical research, based on a new project which is focused on the development of the pupils' independence in the activating teaching methods that have not been used yet. The part of the appendix includes final pieces of pupils' works from some of the projects described in the practical part, pupils' mind maps from their projects and photo documentation of the newly realised project, which was aimed at developing pupils' independence. In conclusion, I validate, based on my own research, the hypothesis that the targeted use of project method leads to the development of the pupils'...