Mediální gramotnost a děti mladšího školního věku
Media literacy and children younger school age
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49779Identifiers
Study Information System: 95208
CU Caralogue: 990013887770106986
Collections
- Kvalifikační práce [19360]
Author
Advisor
Referee
Novák, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Děti, média, výchova, škola, mediální gramotnost, rámcový vzdělávací program pro základní vzděláváníKeywords (English)
Children, media, education, school, media literacy, framework education programme for basic educationAnotace: Tato práce se zabývá tématem uskutečňování mediální výchovy v rodině dětí předškolního a mladšího školního věku a její návazností na mediální výchovu, která je vyučována na základních školách primárního stupně. Sleduje více aspektů, aby mohla zjišťovat, jak jsou v dnešní době děti chráněné před nebezpečím médií. V teoretické části je pro vlastní výzkumnou část řešen základ zjišťovaného problému, vysvětlením pojmů týkajících se médií, jejich využívání, pozitiv a negativ a způsobu učení se médiím k dosažení mediální gramotnosti. Výzkumná část vychází z výpovědí rodičů a dětí, týkající se mediální výchově v rodině. A výuka mediální výchovy je zjišťována dotazováním se učitelů na základních školách. Výsledky mé práce mohou upozornit na určitá nebezpečí médií pro děti, před kterými nejsou v dnešní době dostatečně chráněny.
Annotation: The diploma thesis occupies with the Media Education, its realization in families with preschool and primary school children and its link-up to the Media Education taught at primary school. It follows more aspects to find out how children are protected against the risks that media provides. The theoretical part solves the basis of the theme using the explanations of concepts regarding of media, its usage, positives and negatives and its way of learning the media literacy. The practical part comes out of parents' and pupils' utterances about the Media Education realized in families. The teaching of the Media Education at schools was found out by questioning of teachers at primary schools. The results of my thesis could point out the risks that media can pose and against which children are not sufficiently protected.