Autobiografičnost v díle režisérek českého animovaného filmu
Autobiographical elements in animated films of Czech female directors
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49725Identifiers
Study Information System: 27243
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Laučíková, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
13. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
animovaný film, animační studia, autobiografičnost, gender, politicko-ekonomická transformace po roce 1989Keywords (English)
animated film, animation studies, autobiography, gender, political-economic transformation after 1989Tato diplomová práce analyzuje nakládání s autobiografickými elementy v díle režisérek českého animovaného filmu. Pomocí rozboru výpovědí osmi aktivních režisérek, získaných na základě metodologie orální historie, a dále textové analýzy jimi natočených animovaných filmů (stejně tak jako aplikací základních principů animačních studií) odpovídá na otázku, zda z perspektivy genderu existují v díle režisérek českého animovaného filmu inklinace k využívání autobiografických motivů. Mimo to se tato diplomová práce zamýšlí rovněž nad potenciálem animačních studií obecně a ukazuje jejich efektivní využití ve spojení s příbuznými vědními disciplínami. Díky tomu poznatky získané v rámci této diplomové práce přesahují hranice animované tvorby a zasahují i do širších společensko-historických souvislostí, jako je například politicko-ekonomická transformace po roce 1989 v Československu/České republice. Klíčová slova: animovaný film, autobiografičnost, animační studia, gender, politicko-ekonomická transformace po roce 1989.
This MA thesis analyses the use of autobiographical elements in animated films of contemporary female directors. The thesis employs data obtained from in-depth interviews with eight individual directors. As the main methodological tool for conducting these I used oral history. These data were further combined with the gender-specific textual analysis and interpretation of their films, regarding the main principles of animations studies. The goal was to reach a conclusion whether there is any inclination towards the use of autobiographical elements in animated films of Czech female directors. The thesis also contemplates the potential of animation studies in general and its effective use in connection with other academic disciplines. This approach leads towards obtaining findings, outreaching the mere sphere of animation and that may be enriching in the context of political-economic transformation after 1989 in Czechoslovakia/Czech Republic, for example. Keywords: animated film, autobiography, animation studies, gender, political-economic transformation after 1989.