Frauenfiguren bei Arthur Schnitzler. Vergleich, Analyse und Interpretation ausgewählter Texte.
Female Characters in Arthur Schnitzler's Works. Comparative Description, Analysis and Interpretation of Selected Texts.
Ženské postavy u Arthura Schnitzlera. Srovnávací popis, analýza a interpretace vybraných textů.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49219Identifiers
Study Information System: 102481
CU Caralogue: 990013908050106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Tvrdík, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
German Studies
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Arthur Schnitzler, fin de siècle, vídeňská společnost, buržoazie, ženské postavy, typy žen, emancipace, souboj pohlaví, typizaceKeywords (English)
Arthur Schnitzler, Fin de siècle, Viennesse society, bourgeoisie, female characters, female types, emancipation, battle of sexes, typificationNásledující práce se zabývá problematikou ztvárnění ženských postav v díle Arthura Schnitzlera. Východiskem interpretace je základní rozdělení literárních figur přelomu století na femme fatale, femme fragile a femme enfant. Na základě rozboru sedmi vybraných děl (Märchen, Liebelei, Reigen, Frau Berta Garlan, Fräulein Else, Traumnovelle, Therese. Chronik eines Frauenlebens) diskutuje ukotvení ženských charakterů v rámci narativní struktury. V závěru komentuje otázku typizace těchto figur a Schnitzlerovu tendenci zařazovat je do určených skupin.
The following text deals with the problem of the representation of female characters in Arthur Schnitzlerʼs work. The initial point of the interpretation is the basic division of the literary types of the turn of the century into femme fatale, femme fragile and femme enfant. Based on the analysis of seven selected works (Märchen, Liebelei, Reigen, Frau Berta Garlan, Fräulein Else, Traumnovelle, Therese. Chronik eines Frauenlebens) it discusses their position in the narrative structure. In the end, it comments the question of the typification of these figures and Schnitzlerʼs tendency to relate them to concrete groups.