Psychologické aspekty individualizace přístupu k žákům se specifickými poruchami učení
Individualization of Approach to Learnes with Specific Learning Disabilities and It's Psychological Aspects
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49175Identifiers
Study Information System: 90873
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Morávková Krejčová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
13. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Edukace, handicap, inkluze, individuální přístup, integrace, kompetence, optimální psychická zátěž, osobnost, pesimální psychická zátěž, pozitivní psychologie, psychické potřeby, specifické poruchy učení, speciální vzdělávací potřeby, studijní podporaKeywords (English)
Competence, education, disorder, inclusion, individual approach, integration, learning support, optimal psychological stress, pessimal psychological stress, positive psychology, psychological needs, specific learning disabilities, specific learning needsZdeňka Michalová Psychologické aspekty individualizace přístupu k žákům se specifickými poruchami učení Individualization of Approach to Learnes with Specific Learning Disabilities and It's Psychological Aspects Anotace Diplomová práce se zaměřuje především na zmapování úrovně individuálního přístupu učitelů k integrovaným žákům se specifickými poruchami učení v základních školách. Snaží se postihnout, do jaké míry naplňují psychologické aspekty individuálního přístupu k těmto žákům v procesu inkluze ve srovnání s integrovanými žáky s jinými handicapy. Literárně- přehledová část práce shrnuje základní poznatky o vzdělávání, integraci a školském systému České republiky. Věnuje se podrobněji specifickým poruchám učení a pokouší se aplikovat poznatky z pozitivní psychologie na individuální přístup k jedincům se SPU. Empirická část analyzuje a srovnává kvantitativním šetřením úroveň vědomostí učitelů 1. a 2. stupně základních škol o SPU. Dále zkoumá jejich znalosti vhodných postupů pro práci se žáky s SPU a dovednosti jejich praktické aplikace s preferencí psychické podpory těchto dětí. Částečně porovnává rozdíly v přístupu učitelů k žákům s SPU a k integrovaným žákům s jinými handicapy. Klíčová slova: Edukace, handicap, inkluze, individuální přístup, integrace, kompetence, optimální psychická zátěž, osobnost,...
Zdeňka Michalová Psychologické aspekty individualizace přístupu k žákům se specifickými poruchami učení Individualization of Approach to Learnes with Specific Learning Disabilities and It's Psychological Aspects Annotation This thesis deals with theoretical and practical knowledge and skills of teachers in primary schools for specific learning disabilities. It focuses mainly on mapping the level of teachers' approach to integrated learners with this disorder. It is trying to grasp the extent to which teachers meet the psychological aspects of individual approach to these learners in inclusive environment of a primary school compared with integrated learners with other disabilities. The theoretical part summarises basic information on education, integration and education system in the Czech Republic. It deals with specific learning disabilities and attempts to apply the findings from positive psychology on individual approach to individuals with SLD. The empirical part analyses and compares the quantitative survey of knowledge level of teachers at lower and higher levels of primary schools about SLD. Furthermore, it examines their knowledge of appropriate procedures for working with learners with SLD and ability to apply it in practice to psychologically support of these learners. It partially compares...