Analýza volebních kampaní České strany sociálně demokratické ve volbách do Poslanecké sněmovny v letech 2006 a 2010
The Analysis of Czech Social Democratic Party election campaigns in years 2006 and 2010
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49144Identifiers
Study Information System: 110827
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Novotný, Oto
Referee
Polášek, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Political Theories and Contemporary History
Department
Institute of Political Science
Date of defense
22. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
politický marketing, volební kampaň, česká sociální demokracieKeywords (English)
political marketing, election campaign, czech social democratsČeské volební kampaně se od roku 2006 výrazně profesionalizují. Nejprogresivnější je v tomto ohledu Česká strana sociálně demokratická, která efektivně spolupracuje se zahraničními agenturami. ČSSD v roce 2006 následovala příklad britské Labour Party a aplikovala do svého chování koncept marketingově orientované strany. Pro marketingově orientovanou stranu je charakteristické, že svůj program vytváří na základě identifikace veřejných priorit. Pro stranu je nejdůležitější uspokojení voličů, k čemuž využívá rozsáhlé marketingové techniky a služby. Autorkou konceptu marketingově orientované strany je Jeniffer Lees-Marshment. Za použití modelu Lees-Marshment analyzuji volební kampaně ČSSD v letech 2006 a 2010. Mým cílem je zjistit, zda se ČSSD blížila konceptu marketingově orientované strany i v roce 2010 a zda se tímto směrem bude orientovat i v budoucnu. Klíčová slova: Volební kampaň, Česká strana sociálně demokratická, politický marketing, volební management.
Election campaigns in the Czech Republic are undergoing a major professionalization process since 2006. The most noticeable proof of this trend is the Czech Social Democratic Party (CSSD), which is effectively cooperating with foreign agencies. In 2006 CSSD followed the example of British Labour Party and applied market-oriented party concept to its behaviour. The strategy of a market- oriented party is to identify public priorities, analyze them and to create an election program; since voter's satisfaction is crucial for a market-oriented party, it uses a wide variety of marketing services and techniques. I am analyzing the election campaigns of Czech Social Democratic Party in 2006 and 2010 using the Market-Oriented Party Model published by Jennifer Lees-Marshment in 2006. My goal is to find out whether CSSD followed the Market-Oriented Party Model in 2010 and whether it is going to keep applying the concept in the future. Key words: Election campaign, Czech social democratic party, political marketing, election management.