Akční výzkum: Zkoumání organizační kultury jednoho univerzitního ústavu jako předpoklad pro zdárné implementace změn v budoucnosti
Action Research: Assessing Organizational Culture of a University Department with Anticipation of Future Successful Changes.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49020Identifiers
Study Information System: 101121
Collections
- Kvalifikační práce [6316]
Author
Advisor
Referee
Lukášová, Růžena
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Management and Supervision in Social and Health Care Organizations
Department
Department of Management and Supervision in Social and Health Care Organisations
Date of defense
19. 10. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
V teoretické části diplomové práce jsou představeny základní poznatky týkající konceptu organizační kultury, které jsou následně uvedeny do vztahu s managementem a vedením organizací. Zvláštní kapitola je potom zaměřena na vývoj zkoumání kultury ve vyšším a vysokém školství v zahraničí a na základní poznatky, které ze zahraničních studií v tomto kontextu vyplynuly. Speciální pozornost je věnována popisu výzkumného instrumentu OCAI Camerona a Quinna (2006). Jeho modifikovaná verze byla použita v empirické části této práce, kde je popsán akční výzkum věnující se zkoumání organizační kultury na jednom vysokoškolském pracovišti. Kromě kvantitativního (dotazníkového) přístupu tvoří součást výzkumu rovněž metody kvalitativní - pozorování, studium dokumentů a rozhovory. Výsledky zkoumání byly představeny vedení a zaměstnancům pracoviště jako podklad pro rozvojové změny. Klíčová slova Organizační kultura (OK); OK a vedení organizací; OK a její prvky; zkoumání OK ve vzdělávacích institucích; dotazník OCAI
The theoretical part of this diploma thesis introduces the concept of organizational culture and how it relates to management and leadership. A specific chapter is devoted to the evolution of organizational culture assessments at higher education institutions abroad. Particular attention is paid to the Cameron and Quinn's Organizational Culture Instrument (OCAI). Its modified version is subsequently used as one of the research methods in the practical section of the paper. The action research, presented in the empirical part, focuses on the organizational culture assessment at a University department, using both, the qualitative and quantitative approach. Results were presented to the management and employees of the department to be used for future organizational changes. Key words Organizational Culture (OC); OC and Leadership; OC Assessment at the Institutions of Higher Education; Organizational Culture Assessment Inventory (OCAI)