Instituce školy na konci dějin
Institution of School in the End of History
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48848Identifikátory
SIS: 111523
Katalog UK: 990013856030106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hogenová, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství společenských věd, filozofie a etiky pro střední školy a vyšší odborné školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
12. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
škola, ideologie, stát, globalizaceKlíčová slova (anglicky)
school, ideology, state, globalizationResumé Tématem diplomové práce je instituce školy jako místo prolínání epistemického, etického a mocenského diskursu. Metodologicky, ale především tematicky vychází z díla francouzského post- strukturalisty Michela Foucaulta, respektive jeho teorie moci a vědění. Dalším zdrojem našich analýz budou postřehy kritické ekonomie, sociologie a politologie. Základní tezí práce je, že v průběhu 19., 20. a 21. století došlo k proměnám instituce školy v souvislosti se změnami výše uvedených diskursů reagujících na vývoj společenskoekonomických podmínek. Škola je moc. V průběhu moderních dějin lidstva, mění instituce školy svoji formu, obsah a funkce, ale neztrácí nic ze své moci. Naopak. Tato se vyvíjí, nabývá nových podob. Ve shodě s požadavky současné fáze kapitalismu nastupuje na místo starší "feudální", represivní moci moc "měkčí", subtilnější, starostlivější a produktivnější, vyjádřena konceptem "učící se společnosti".
Resume The main concern of the thesis is about institution of school as a scope of changeover domain of episthemical, ethical and economic/political/power discourse. The methodological approach based on the Michel Foucault's theory of the power and knowledge concurrence is used. Further, several perceptions of critical economics, sociology and political studies are also utilised. The hypothesis is that the institution of school have been methamorphosed coherently to the discourses and within of contexts of transfiguration of social-economic conditions in the course of human events, specifically in 19th , 20th and 21st centuries. The school is considered a power. The institution of school is changing its contents and functions during the history, however, the power has been kept as its proper characteristic in any case. And as the thesis demonstrates that power is even becoming a softer and subtle one while being accordant with the current claims of global capitalism. That can be expressed by the concept of so-called "knowledge society".
