Forma jako prostor pro vyjádření hudební myšlenky
Form as a space for expressing musical ideas
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48643Identifiers
Study Information System: 111310
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Váňová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
forma, hudební myšlenka, principy hudebního formování, motivKeywords (English)
form, musical idea, principles of form, motiveForma jako prostor pro vyjádření hudební myšlenky Název diplomové práce: Forma jako prostor pro vyjádření hudební myšlenky Abstrakt: Diplomová práce se zabývá hudební formou jako smysluplným prostorem pro vývoj a setkání hudebních myšlenek. Obsahem práce je teoretický popis různých aspektů hudebních forem a základních principů hudebního formování. Součástí je i porovnání několika publikací o hudebních formách s ohledem na možnosti jejich využití hudebními pedagogy. Další část práce se zaměřuje na výzkum, jehož cílem je popsání problematiky výuky hudebních forem v hodinách hudební výchovy na základních školách. Závěrečná část přináší náměty pro práci s tématem hudební forma s využitím tvořivých činností.
Forma jako prostor pro vyjádření hudební myšlenky Title of the Diploma Thesis: Form as a space for expressing musical ideas Abstract: The Diploma thesis deals with form as a meaningful space for expressing and developing musical ideas. The theoretical part describes various aspects of musical forms and elaborates the basic principles of musical forming. It also compares several books on the topic of musical forms concerning their use in pedagogical practice. Another part presents research on the topic of musical forms teaching. The chapter on pedagogical applications introduces ideas about presenting forms in music classes with the use of productive activities.