Právní úprava rozhlasového a televizního vysílání v České republice
Legal Regulation of the Radio and Television Broadcast in the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48265Identifiers
Study Information System: 93701
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Consultant
Šmíd, Milan
Referee
Šmíd, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
30. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Právo, právní regulace, rozhlas, televize, Český rozhlas, Česká televize, rozhlasové vysílání, televizní vysílání, audiovizuální a mediální služby na vyžádáníKeywords (English)
Law, radio, legal regulation, television, Czech Radio, Czech Television, radio broadcasting, television broadcasting, audiovisual and media services on requestPráce Právní úprava rozhlasového a televizního vysílání v České republice se zabývá rozborem a popisem relevantních právních předpisů z oblasti rozhlasového a televizního vysílání v ČR, s bližším rozpracováním jednotlivých hlavních právních institutů a subjektů. Po teoretickoprávním uvedení problematiky práce se krátce věnuje právnímu systému České republiky a následně též Evropské unie. Jádro práce tvoří ústřední tématika, tedy právní úprava rozhlasového a televizního vysílání v ČR. Úvod této části je věnován krátkému historickému resumé. Po něm již následují kapitoly, popisující konkrétní právní předpisy. Samostatné kapitoly jsou zde věnovány Zákonu o provozování rozhlasového a televizního vysílání, Zákonu o České televizi, Kodexu České televize, Zákonu o Českém rozhlasu, Kodexu Českého rozhlasu a Zákonu o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Ve své závěrečné části se práce věnuje také některým vzdáleněji souvisejícím právním předpisům a jejich ustanovením. Jednotlivé kapitoly zde popisují relevantní právní instituty Zákona o regulaci reklamy, Etického kodexu Rady pro reklamu, Zákona o ochraně spotřebitele, Obchodního zákoníku a Občanského zákoníku.
The thesis Legal Regulation of the Radio and Television Broadcast in the Czech Republic deals with an analysis and description of relevant legal regulations applicable in the area of broadcasting and television in the Czech Republic and with a closer insight in the main legal institutes and entities. A theoretically-juridical opening is followed by an introduction of the Czech Republic and European Union legal systems. The core of the thesis is the main topic, which is the legal regulation of the radio and television broadcasting in the Czech Republic. This part is opened by a short historical abstract followed by chapters dedicated to particular legal regulations. The Broadcasting Act, the Act on Czech Television, the Czech Television Code, the Act on Czech Radio, the Czech Radio Code and the Act on Audio Visual Media Services upon Request are described in individual chapters. The closing part is dedicated to some of the legal regulations and their provisions that are more remotely related to the subject. Individual chapters describe relevant legal institutes of the Act on Advertising Regulation, the Advertising Council Code of Ethics, the Consumer Protection Act, the Commercial Code and the Civil Code.