Reflexe historických událostí v chorvatském filmu 50. a 60. let
Reflection of Historical Events in Croatian Film in the 1950s and 1960s
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47994Identifiers
Study Information System: 83991
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Nedvědová, Milada
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Filmová věda - slavistická studia se specializací kroatistika
Department
Department of South Slavonic and Balkan Studies
Date of defense
12. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Jugoslávský film 60. let, partyzánská kinematografie, národní chorvatská kinematografie, historický film, ideologie ve filmuKeywords (English)
Yugoslav film of the 1960s, partisan cinematography, national Croatian cinematography, historical film, ideology in filmPráce zkoumá, jakým způsobem tvůrci chorvatského Jadran filmu převážně 60. let reflektovali události spjaté se známou dějinnou skutečností, jakým způsobem tuto skutečnost umělecky interpretovali a jaké dějinné události byly v průběhu zkoumaného období ve středu jejich zájmu. Při výběru vzorku filmů jsem se řídila převážně hlediskem produkčním, které je pro chorvatskou filmovou historiografii určujícím kritériem pro zařazení snímků do národní kinematografie. Z tematického hlediska vyniká látka z období národněosvobozeneckého boje či civilní příběhy v kulisách válečných událostí. Výjimku tvoří pouze snímek Nevesinjska puška, který reflektuje starší historické události. Produkci je možno charakterizovat taktéž dle způsobu uchopení historické, převážně válečné tematiky. Zastoupen je filmový spektákl, lyrické podobenství nebo filmové interpretace, které mohou sloužit jako materiál pro historická zkoumání, analýzy a pro studium mimetického intervalu mezi obecně přijímanou a chápanou historickou skutečností a jejím uměleckým ztvárněním. V tomto okruhu se nejčastěji objevují snímky z partyzánského mikroprostředí. Až na ojedinělé výjimky je zkoumaným snímkům reflektujícím dějinné události ohraničené koncem 2. světové války vlastní kolektivní blíže nespecifikovaný celojugoslávský kontext a vyhýbání se...
This thesis examines how the creators of Croatian Jadran film - especially in the 1960s - portrayed the events bound to known historical reality, how they artistically interpreted this reality, and which historical events in the surveyed period were in the focus of their interest. In my choice of films I followed mainly the production aspect, which is also the main criterion of Croatian film historiography for selection of films in the national cinematography. From the topical perspective, the predominant motives relate to the people's liberation war or the civilian stories taking place in the background of war events. The movie Nevesinjska puška, which treats more ancient historical events, is the only exception. The production can also be characterised by the manner of explicating a historical theme. It features film spectacle, lyrical parable, and film interpretation which can serve as a material for historical research and analysis, or for studying the mimetic period between a generally accepted and understood historical fact, and its artistic rendition. The last mentioned is often featured with pictures from the partizan milieu. Except for some rare cases, the pictures reflecting historical events limited by the end of the World War II are distinguished by a collective, vaguely-specified...