Informační vzdělávání v Itálii: projekty a aktivity v akademickém prostředí
Information Education in Italy: Projects and Activities in Academic Environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47969Identifikátory
SIS: 97472
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dombrovská, Michaela
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Informační studia a knihovnictví
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií a knihovnictví
Datum obhajoby
19. 9. 2011
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
informační vzdělávání, informační gramotnost, vzdělávání uživatelů, vysokoškolské knihovny, Itálie, vyšší vzdělávání, knihovnictvíKlíčová slova (anglicky)
Information Education, Information Literacy, User Education, Academic Libraries, Italy, Higher Education, LibrarianshipTato diplomová práce pojednává o problematice informačního vzdělávání v Itálii a zaměřuje se především na informačně-vzdělávací projekty a aktivity v akademickém prostředí. V úvodní kapitole je formulováno několik tezí, týkajících se italského prostředí ve vztahu k informačnímu vzdělávání a informační gramotnosti. V druhé kapitole je stručně přiblížena řada aspektů a výzev informačního vzdělávání v Itálii - systém legislativní snahy na cestě vstříc informační společnosti, charakteristika současného stavu vyššího vzdělávání a informačního vzdělávání na univerzitách, výklad a terminologická úskalí pojmů informační gramotnost a informační vzdělávání, charakteristika nástrojů umožňujících a podporujících informační vzdělávání, otázka plagiátorství. Třetí kapitola popisuje několik významných italských iniciativ (včetně jedné evropské, sídlící v Itálii) z jiné než akademické sféry. Ve čtvrté kapitole je pojednáno o postavení knihoven a knihovníků v italském státě a o roli, kterou hrají ve vzdělávacím procesu. Pátá kapitola je věnována analýze konkrétních informačně-vzdělávacích aktivit na vybraných italských univerzitách. Závěr práce shrnuje získané informace a potvrzuje či vyvrací v úvodu formulované hypotézy.
This thesis deals with the issue of information education in Italy and focuses primarily on projects and activities in the academic environment. This thesis deals with the issue of Information Education in Italy and focuses primarily on Projects and Activities in the Academic Environment. In the introductory chapter several theses are formulated, regarding Italian environment in relation to Information Literacy and Information Education. In the second chapter many aspects and challenges of Information Education in Italy are briefly zoomed - a system of legislative efforts on the path towards the Information Society, a characteristics of the current state of Higher Education and Information Education at universities, the interpretation of terms Information Literacy and Information Education and their terminological pitfalls in Italian, characteristics and tools supporting Information Education, the issue of Plagiarism. The third chapter discusses several major Italian initiatives (including one European, based in Italy) from a non academic sphere. The fourth chapter discusses the status of libraries and librarians in Italy and their role in the educational process. The fifth chapter is devoted to analysis of specific Information Literacy Projects in selected Italian universities. The conclusion summarizes...