Vizuální jazyk komiksu a design grafického uživatelského rozhraní
Visual Language of Comics and GUI Design
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47927Identifiers
Study Information System: 97882
Collections
- Kvalifikační práce [21745]
Author
Advisor
Referee
Ovesleová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
21. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komiks, vizuální jazyk, grafické uživatelské rozhraní, kulturní rozhraní, nová médiaKeywords (English)
Comics, visual language, GUI, cultural interface, new mediaPráce VIZUÁLNÍ JAZYK KOMIKSU A DESIGN GRAFICKÉHO UŽIVATELSKÉHO ROZHRANÍ vychází z předpokladu, že komiks a GUI využívají pro komunikaci se čtenáři/uživateli obdobné prvky. GUI jako významné kulturní rozhraní ve svém jazyku čerpá z jazyků dalších médií a jak dokazuje tato práce, čerpá také z komiksu. Dále jsou nastíněny společné znaky obou médií na rovině obecné, sémantické i vizuální. V obecné rovině se jedná o konvergenci a hybriditu nebo požadavky kladené na čtenáře/uživatele. Velmi obdobné pro komiks a GUI jsou také limity, které plynou z vlastností média, pro které jsou určeny. Na sémantické rovině lze hledat v obou médiích metaforická a metonymická zobrazení. Stěžejní část práce se věnuje společným vizuálním prvkům a nachází je jak ve formě zjednodušení, sekvenčnosti a víceúrovňovém rámování, tak u prvků, jako jsou ikony či text. Případová studie, která analyzuje GUI softwaru Adobe Photoshop CS5 po vzoru vizuálního jazyka komiksu, dokazuje spojitosti obou médií v praxi a odkrývá nové souvislosti.
The thesis VISUAL LANGUAGE OF COMICS AND GUI DESIGN is based on an assumption that comics and GUI both use similar features and techniques to communicate with readers/users. GUI as an influential cultural interface is based on languages of other media and as it is shown in this thesis, comics is one of its sources. I discussed similar features of both media - GUI and comics - on the level of their characteristics, semantics and on the visual level. On a general level the main features discussed are convergence and hybridity or the requirements for skills of the reader/user. Very similar for comics and GUI are also the limits emerging from the characteristics of the media they are using. The principal part of this thesis searches for common visual features and finds them in simplifications, sequentiality and multilayer framing and also with features like icons or text. The case study focuses on Adobe Photoshop CS5 GUI from the comics point of view proving connections in practice and showing GUI in new a context.