Počáteční čtenářská gramotnost a klíčové kompetence
Initial Reading Literacy and Key Competences
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47234Identifiers
Study Information System: 93138
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Kocurová, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
NÁZEV PRÁCE: Počáteční čtenářská gramotnost a klíčové kompetence AUTOR: Mgr. Marie Švrčková KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky ŠKOLITEL: Doc., PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Práce uvádí do problematiky počáteční čtenářské gramotnosti žáků na počátku primárního vzdělávání v kontinuitě s teoretickou základnou problematiky klíčových kompetencí. Koncepce práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část empirickou. Hlavní cílem práce je dle vybraných hledisek (pedagogického, didaktického) analyzovat soudobý stav výuky počátečního čtení jako rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti v návaznosti na problematiku kompetencí. Cílem teoretické části práce je uvést do teoretické základny řešeného tématu, obsahově vymezit a utřídit pedagogickou terminologii užívanou v souvislosti s pojmem počáteční čtenářská gramotnost a kompetence. Cílem empirické části je zjistit úroveň počáteční čtenářské gramotnosti žáků 1. a 2. ročníků základní školy a popsat stav vybraných faktorů (školního a domácího kontextu).Výzkum prezentované oblasti je kvalitativně-kvantitavního charakteru, deskripcí zkoumané oblasti, ve které je na počáteční čtenářskou gramotnost nahlíženo jako na složitý mnoho komponentový proces, ve kterém se prolíná několik rovin. Výzkumný vzorek byl výběrový, kde kritériem výběru byla metoda...
TITLE: Initial Reading Literacy and Key Competences AUTHOR: Mgr. Marie Švrčková DEPARTMENT: Department of Pedagogy of Primary Education SUPERVISOR: Doc., PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRACT: The doctoral thesis presents problematic issues connected to initial reading literacy of learners at early primary education along with theoretical basis of key competences problems. The work conception is divided into two parts, theoretical and empirical. The main objective of the work is to analyse the current state of initial reading instruction in terms of the development of initial reading literacy linked to the problems of competences, from selected points of view (pedagogical, methodological). The aim of the theoretical part is to present theoretical basis of the theme, and as regards contents, to specify and organize pedagogical terminology used in the concept of initial reading literacy and competences. The aim of the empirical part is to discover the level of initial reading literacy of learners in the first and second years of primary school and describe the state of selected factors (school and home contexts). The research of the presented field is of qualitative-quantitative character, description of the studied field where initial reading literacy is seen as a complex multi-component process with a few...