Vývoj notace u studentů tlumočnictví na Ústavu translatologie
Note taking development instudents of interpreting at the Institute of Translation Studies
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/47019Identifiers
Study Information System: 89651
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Sládková, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
MA in Translation and Interpreting: English - MA in Translation and Interpreting: French
Department
Institute of Translation Studies
Date of defense
6. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce se věnuje tlumočnické notaci pořizované při konsekutivním tlumočení. V teoretické části jsou představeny názorové školy, z nichž studium této problematiky vychází, a dále některé současné teoretické i metodologické příručky. V jejím závěru jsou položeny základní otázky a hypotézy pro experiment. Empirická část popisuje přípravu i samostatné provedení experimentů na dvou skupinách studentů Ústavu translatologie Filozofické fakulty Karlovy univerzity. Představuje a analyzuje získané výsledky, které jsou shrnuty a okomentovány v závěru práce. Klíčová slova: konsekutivní tlumočení, notace, notace číselných údajů, notace prostředků textové návaznosti, vývoj notace, konzistentní systém symbolů
The topic of this work covers note-taking in consecutive interpretation, in particular with respect to numbers and link words. The theoretical part looks at fundamental theoretical approaches of this topic, as well as some recently published theoretical and methodological studies. Its final part raises questions and hypotheses for the following experiment. The empirical part describes the preparation as well as the implementation of the experiment, which involved two groups of students from the Institute of Translation Studies at the Faculty of Arts of the Charles University. It presents and analyses the results obtained from the experiment. The conclusion provides summary of the results and some comments and recommendations. Key words: consecutive interpretation, note-taking, note-taking of numbers and link words, development of note-taking skills, consistent system of note-taking symbols