Multikulturní výchova na základních školách v České republice
Multiculture Education in Czech Basic Schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46920Identifiers
Study Information System: 103670
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Jelínková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
1. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Multikulturní výchova, minority, odlišnosti, xenofobie, opatřeníKeywords (English)
Multicultural education, minorities, dissimilarities, xenofobia, problem-solvingPostoje české veřejnosti k menšinám jsou poměrně negativní až xenofobní. Vlivem globalizace neustále stoupá počet imigrantů v naší společnosti, a proto je nezbytné připravit, prostřednictvím multikulturní výchovy, budoucí generace na život v pluralitní společnosti a na respektování odlišného způsobu života. Proto se ve své diplomové práci zabývám otázkou, jak multikulturní výchova funguje v praxi. Cílem práce je, prostřednictvím kvalitativního výzkumu (analýzy dokumentů a případové studie), zjistit, jaké jsou aktivity státu, neziskového sektoru a pedagogů a jaké jsou případné nedostatky v oblasti multikulturní výchovy. Dalším cílem je zjistit, jaké jsou výsledky multikulturní výchovy, tedy znalosti žáků a zda multikulturní výchovu ovlivňuje zastoupení menšin ve škole. Tato hypotéza se nepotvrdila a výzkum ukázal, že rozdílné zastoupení menšin ve škole výuku multikulturní výchovy neovlivňuje. Co však multikulturní výchovu může negativně ovlivňovat, jsou média, nevhodné či nedostupné výukové materiály, nedostatečná příprava pedagogů a kontrola multikulturní výchovy v praxi, což způsobuje, že žáci sice jsou poměrně dobře informovaní, ale přesto se u nich objevují negativní postoje k menšinám.
Czech society's attitudes to minorities are relatively negative or xenophobic. Due to globalization is the number of immigrants in our society permanently rising and that's why it's necessary to prepare next generations, via multicultural education, to living in plural society and to respecting different ways of life. That's why I deal with the question, how multicultural education works in practice in my diploma thesis. The aim is trough qualitative research (document analysis and case study) find out activities of state, non-governmental sector and teachers and possible shortcomings in multicultural education. Another aim is to explore results of multicultural education that means knowledge of students and whether the number of minorities in school could affect multicultural education. This hypothesis wasn't validated and the research exposed that different number of minorities in school doesn't affect the education. However, what could negatively affect multicultural education are medium, unsuitable educational materials, unsatisfactory training of teachers and control of multicultural education in practice, causing that students are quite good informed on the one hand, nevertheless they got negative attitudes to minorities on the other hand.