Odrodilci, zrádci, vrazi v bílých pláštích. Obraz "Žida" jako "nepřítele" v propagandě pozdního stalinismu
Anti-patrioten, Traitors, Murderers in white cloaks. The image of "The Jew" as an "enemy" in the propaganda of late stalinism
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46901Identifikátory
SIS: 105673
Katalog UK: 990014344260106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19618]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolenovská, Daniela
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ruská a východoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra ruských a východoevropských studií
Datum obhajoby
31. 1. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
antisemitismus, kosmopolitismus, obraz nepřítele, propaganda, sémiotika, SSSR, sovětští Židé, stalinismus, studená válkaKlíčová slova (anglicky)
Antisemitism, kosmopolitism, enemy image, propaganda, semiotics, USSR, Soviet Jews, Stalinism, Cold WarV období vrcholného stalinismu (1948-1953) došlo k výrazné eskalaci protižidovských projevů sovětského režimu. Ty byly podmíněny řadou faktorů jak povahy vnitropolitické (ideologická diverzifikace intelektuální elity, nárůst židovského nacionalismu, mocenské boje uvnitř nejvyšší nomenklatury), tak zahraničněpolitické (proměna sovětsko-izraelských vztahů, kontext formující se studené války). Předkládaná práce se pokusí popsat, jakým způsobem se tento vývoj odrážel ve své době. Věnuje se proto způsobům konstrukce obrazu "Žida" v rámci sovětské propagandy a proměnám tohoto obrazu ve sledovaném období. Obecným rámcem pro tuto analýzu bude sloužit obraz "nepřítele" jako jedna ze základních figur totalitárního ideologického kánonu, přičemž pozornost bude věnována zejména tomu, jakými prostředky a jakým způsobem byl ve sledovaném období tento obraz naplňován významy spjatými s pojmem "Žid". Hlavním metodologickým rámcem práce bude sémiotická analýza, jejím předmětem pak dvě propagandistické kampaně, které právě v daném období ovládly veřejný prostor. Jedná se o kampaň proti "kosmopolitismu" z ledna-března roku 1949 a "případ lékařů" z roku ledna-března roku 1953.
The period of late Stalinism (1948-1953) witnessed sharp rise of anti-Jewish animosity and discrimination from the part of the Soviet regime. These tensions were caused by both domestic factors (ideological diversification of Soviet intellectual elite, escalation of Jewish nationalism, struggle for power among highest nomenclature) as well as international factors (transformation of the Soviet-Israeli relations, rise of the Cold War). The thesis analyzes, how these circumstances were reflected at that time. Therefore it tries to identify, how the image of "The Jude" was formed by the Soviet propaganda and how it changed in the given time period. As a general framework for this analysis the concept of "The Enemy" will serve which is considered to be one of the basic elements of totalitarian ideologies. The thesis examines by means of semiotic method two significant propaganda campaigns of that period, namely campaign against the "cosmopolitism" in January - March 1949 and campaign accompanying "The Doctors' Plot" during January - March 1953. It would try to identify, how the image of "The Enemy" was connected at that time with the notion of "The Jew".
