Čas ve filmu. Komparace koncepce Jana Mukařovského a Gillese Deleuze
Time in Film. Comparison of the Conception of Jan Mukařovský and Gilles Deleuze
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46858Identifiers
Study Information System: 88743
Collections
- Kvalifikační práce [6713]
Author
Advisor
Referee
Michalovič, Peter
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Department of Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
9. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čas ve filmu, film, filmové teorie, Gilles Deleuze, Jan Mukařovský, kinematografie, obraz-čas, obraz-pohyb, strukturalismusKeywords (English)
cinema, cinematic time, cinematography, film theories, Gilles Deleuze, Jan Mukařovský, structuralism, The image-time, The image-movement1. Abstrakt Tématem mé diplomové práce je komparace koncepce uvažování o filmu z dvojí perspektivy. Půjde o porovnání jednak přístupu Jana Mukařovského, českého strukturalisty, který se, jako jeden z prvních v českém kontextu, začal časem ve filmu zabývat a dále přístupu Gillese Deleuze, který se zasloužil o nové pojímání obrazu-času ve filmu, nicméně se značným odstupem od Jana Mukařovského. Cílem bude objasnit, jakým způsobem zapadají pojetí Mukařovského a Deleuze do ostatních koncepcí pojímání času ve filmu, jaké byly vlivy dobových koncepcí času, z jakých zdrojů oba teoretici vycházeli, a také jaké filmy se staly základními východisky pro zkoumání času ve filmu. Metoda komparace bude rozdělena do třech aspektů, jakožto třech rovin porovnávání.
The topic of my diploma thesis is a comparison of speculation about a film from two perspectives. Firstly, it deals with the approach of Jan Mukařovský, a Czech structuralist, who was one of the first in the Czech context to explore the time concept in a film. Secondly, it considers the approach of Gillese Deleuze, who was accredited with the new view on the time-image in a film, however, much later than Jan Mukařovský. The aim of the paper is to explain the way the approaches of Mukařovský and Deluze relate to other approaches of thinking about time in films, the influence of other concepts of their time that they both theoretically based their views on, as well as specifying the films that became the starting points of exploring the time in films. The method of comparison is divided into three aspects, as three comparison levels.