Prvky metadivadla ve vybraných Plautových komediích (především Amphitruo, Aulularia, Cistellaria, Pseudolus
Elements of "Metatheatr" in selected Plautus' Comedies
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46854Identifiers
Study Information System: 91400
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Bažil, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Italian Studies - Latin Studies
Department
Institute for Greek and Latin Studies
Date of defense
6. 2. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Plautus, metadivadlo, Amphitruo, Aulularia, Cistellaria, Pseudolus, divadelní iluzeKeywords (English)
Plautus, metatheatre, Amphitruo, Aulularia, Cistellaria, Pseudolus, dramatic illusionTato diplomová práce se snaží nejprve na základě interakce herec - hra - divák popsat vytváření divadelní iluze, následně definuje metadivadlo jako její porušení. Rozlišuje pojem metadivadla a divadla na divadle obecně, posléze konkretizuje Plautovo použití techniky metadivadla a dokumentuje ho na příkladech ze čtyř komedií: Amphitruo, Aulularia, Cistellaria a Pseudolus.
This master thesis aims to describe the creation of dramatic illusion based on the interaction of three elements: actor - play - spectator. It also seeks to define metatheatre as a defiance of the dramatic illusion. It distinguishes the notion of metatheatre from the one of play-within-play in general. Specific Plautus'use of the metatheatre technique follows with respective examples from four of his comedies: Amphitruo, Aulularia, Cistellaria and Pseudolus.