Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka
Teacher and his role in the process of pupil's self-conception forming
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46806Identifiers
Study Information System: 96105
Collections
- Kvalifikační práce [23774]
Author
Advisor
Referee
Vítečková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
30. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
identita, interakční teorie, jáství, konstruktivismus, osobnost, osobnostně sociální rozvoj, pedagog, psychická odolnost, resilience, sebepojetí, sebehodnocení, sebeúcta, seberealizaceKeywords (English)
identity, interaction theory, selfhood, constructivism, personality, personal and social development, educator, psychological resistance, resilience, self-conception, self-assessment, self-esteem, self-realizationTeoreticko empirická diplomová práce "Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka" má za cíl prozkoumat téma sebepojetí z perspektivy osob podílejících se na výchovně vzdělávacím procesu. Především z hlediska osobnostně sociálního rozvoje, jehož podstatnou složkou je vývoj sebepojetí žáka. Zkoumá možnosti a meze pedagogické praxe a snaží se nalézt určitá východiska a doporučení, která mohou učitelům pomoci lépe zvládnout nároky, které současná společnost na výchovu dětí klade. Zároveň se snaží dát učitelům k dispozici nástroj, kterým by jednoduše a efektivně zjistili úroveň své práce na rozvoji sebepojetí svých žáků.
Theoretical and empirical thesis "Teacher and his role in the process of pupil's self- conception forming" aims to explore the theme of self-conception from the perspective of those involved in the educational process. Primarily in terms of personal and social development, whose major component is the development of self-conception of pupil. The thesis explores the possibilities and limits of teaching experience and tries to find some starting points and recommendations that can help teachers better manage claims that contemporary society places on education of children. It also seeks to give teachers a tool that would simply and effectively determine the level of their work on self-development of their pupils.