Výzkum individuálních zvláštností sociability žáků prostřednictvím analýzy jejich sociálních vztahů
Research of Individual Behaviour of Pupils Sociability by Means of Analysis their Social Relationships
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46791Identifiers
Study Information System: 90885
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Čáp, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
31. 1. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Sociabilita, interindividuální vztahy, interakce, sociální vztahyKeywords (English)
Sociability, interindividual relations, interaction, social relationsPředložená práce se zabývá výzkumem individuálních zvláštností sociability žáků prostřednictvím analýzy jejich sociálních vztahů. V teoretické části jsou zpracovány poznatky o obecném pojmovém rámci sociability, vymezuje interindividuální vztahy jako teoretické a empirické východisko výzkumu sociability, charakterizuje vývojové období časné adolescence. V další části je stručně popsána analýza sociability žáků z hlediska základních psychických komponent. Na ni navazuje socializace a sociální vztahy ve škole. Empirická část představuje kvantitativní výzkum, kde byla v prvé řadě zjištěna korelace mezi individuálními zvláštnostmi sociability žáků a extraverzí. Dále zachycuje do jaké míry je schopnost sociability rozdílná v závislosti na pohlaví, jak se liší sociální charakteristiky mezi pohlavími.
The submitted thesis is concerned with the research of individual distinctions of sociability of pupils through analysis of their social relations. The theoretical part deals with findings on general range of the concept of sociability, defines interindividual relations as a theoretical and empirical resource of the sociability research, characterizes the developmental period of early adolescence. The further part of the thesis briefly describes sociability of pupils from the view of basic psychical components. It is connected to socialization and social relations at school. The empirical part represents quantitative research, where first of all "corelation" (relationship) between individual distinctions of sociability of pupils and extraversion was found out. Futher, it describes to what extent the ability of sociability varies in relation to gender, how social characteristics between genders are different.