Vliv taneční výchovy na náladu a pocity jedince s paraplegií
The Influence of Dance Training on Mood and Feeling of People With Paraplegia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46593Identifiers
Study Information System: 90510
Collections
- Kvalifikační práce [8840]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Viléma
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Secondary School Teacher Education - Physical Education - Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
taneční výchova, nálada, pocity, emoce, sport, hudba,paraplegie, aplikované pohybové aktivityKeywords (English)
Dance education, paraplegia, mood, feelings, emotions, sports, music, adapted physical activitiesNázev práce: Vliv taneční výchovy na náladu a pocity jedince s paraplegií. Cíle práce: Cílem práce je zjistit pomocí dotazníku POMS, zda má taneční výchova pozitivní vliv na náladu jedince s paraplegií. Konkrétně se pak zaměřit na pocity jakými jsou deprese, aktivita, úzkost a únava. Metoda: Šetření je kvantitativního typu s využitím dotazníku POMS (dotazník měření afektivních stavů).Výzkumným souborem se stalo 40 probandů s paraplegií. 20 osob byla skupina kontrolní, 20 osob skupina experimentální Výsledky: Taneční výchovou se nám podařilo značně snížit pocit deprese, úzkosti, únavy a zvýšit aktivitu u pacientů s paraplegií. Tanec v našem případě vykazovat lepší výsledky než jiná sportovní aktivita. Klíčová slova: Taneční výchova, paraplegie, nálada, pocity, emoce, sport, hudba, aplikované pohybové aktivity
Title: The influence of dance training on mood and feelings of people with paraplegia Objectives: The objective of this work was to detect using POMS questionnaire, whether the dance education has a positive effect on mood of people with paraplegia. Specifically, we focused on feelings such as depression, activity, anxiety and fatigue. Methods: The survey is a quantitative type using the POMS questionnaire (Profile of Mood State). Research has become a set of 40 people with paraplegia. 20 people were the control group and 20 persons were experimental group. Results: Dance education has significantly reduce the feeling of depression, anxiety, fatigue, and increase activity in patients with paraplegia. Dance in our case, show better results than any other sporting activity. Keywords: Dance education, paraplegia, mood, feelings, emotions, sports, music, adapted physical activities