Opera Antonia Salieriho Axur Re d'Ormus v Praze 1788
Salieri's Axur Re d'Ormus in Prague 1788
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46536Identifikátory
SIS: 113309
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jakubcová, Alena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
28. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Salieri, Axur re d'Ormus, opera, Praha, 18. stoletíKlíčová slova (anglicky)
Salieri, Axur re d'Ormus, opera, Prague, 18th centuryTato diplomová práce pojednává o opeře Antonia Salieriho Axur re d'Ormus a jejím uvedení roku 1788 v Nosticově divadle v Praze. První část práce tvoří pramenný výzkum. Na základě tištěných libret, divadelních cedulí a zpráv z dobového tisku je sledováno uvádění oper Antonia Salieriho v pražských divadlech mezi lety 1773-1806. Součástí tohoto výstupu je též zasazení Salieriho operních děl do kontextu pražského divadelního repertoáru. Klíčovou částí práce je hudebně- dramatická analýza Salieriho opery Axur re d'Ormus. Analýza je zaměřena na pražskou inscenaci opery, kterou dokládá tištěné libreto. Hudební a textové prameny, užité v této analýze, byly dále důkladně zkoumány a pomocí srovnávací analýzy bylo navrženo stemma, poukazující na vztahy mezi těmito prameny a současně na procesy probíhající během přenosu díla mezi jednotlivými divadly. Pozornost je zde soustředěna na osu Vídeň-Praha-Drážďany, po které se dílo šířilo v letech 1788-1789.
The master thesis deals with the Antonio Salieri's opera Axur, Re d'Ormus and its premiere in 1788 at Nostitz Theatre in Prague. First part of thesis represents source research. On the basis of printed librettos, playbills and periodicals we can observe presence of Salieri's operas in repertory of Prague theaters from 1773 to 1806. Main part of thesis constitute musical and dramatic analysis of Salieri's Axur. This analysis is focused to Prague "version", which represents printed libretto. Musical and textual sources, used in analysis, was furthermore properly investigated. Through mutual comparison was suggested stemma, indicated to relations between these sources and simultaneously to processes, proceeded during transfer of work between particular theaters. I pay attention especially to axis Vienna-Prague-Dresden in period 1788-1789.