Učící se organizace v podmínkách pražských domů dětí a mláděže (kraj Praha)
Learning Organization in House of Children and Youth Conditions in Prague (region Prague)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46477Identifiers
Study Information System: 114489
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Voda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
učící se organizace střediska volného času - domy dětí a mládeže organizace - struktura, procesy, kultura, stimulaceKeywords (English)
Learning organization Leisure-time center - House of children and youth Organization - structure, processes, culture, stimulationNÁZEV: Učící se organizace v podmínkách pražských domů dětí a mládeže (kraj Praha). AUTOR: Bc. Ján Rybárik KATEDRA: Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Václav Trojan, Ph.D. ABSTRAKT: Práce se zabývá aplikací teorie učící se organizace do podmínek školských zařízení pro zájmové vzdělávání - domů dětí a mládeže v Praze. Autor navazuje na práci z roku 2009, která se zabývala podobnou tematikou v podmínkách domů dětí a mládeže z celé České republiky. Práce vychází z dosažených poznatků teorie učící se organizace, které vymezil zejména Peter M. Senge. Výzkum formou dotazníku diagnostikoval stav uplatňování teorie učící se organizace v oblastech: struktura organizace (pružnost, sdílení informací, týmová spolupráce); procesy (řízení znalostí a kompetencí, informační technologie); kultura (vedení lidí, podpora učení, zpětná vazba - hodnocení); stimulace (strategie, osobnostní rozvoj, odměňování). Autor přináší analýzu zjištěných výsledků dotazníkového výzkumu (117 respondentů) pražských domů dětí a mládeže, které porovnává s výsledky obdobného dotazníkového výzkumu z celé České republiky (78 respondentů). Analýza výzkumu poukazuje na zjištěné rozdíly a možné cesty, jak v dalším období uplatňovat teorii učící se organizace v podmínkách školských zařízení pro zájmové vzdělávání v Praze. Mimo rámec...
TITLE: Learning Organization in House of Children and Youth Conditions in Prague (region Prague) AUTHOR: Bc. Ján Rybárik DEPARTMENT: English language department / Centrum of the School Management SUPERVISOR: PhDr. Václav Trojan, Ph.D. ABSTRACT: The thesis deals with the application of the theory of learning organization in terms of school facilities for leisure education - Houses of children and youth in Prague. Author builds on the thesis of 2009 which dealt with the similar theme of the Houses of children and youth and their current conditions in the Czech Republic. The thesis is based on the theoretical principles of learning organizations established especially by Peter M. Senge. The actual status of the learning organization was diagnosed by the questionnaire survey in the following areas: the organization structure (flexibility, information sharing, and teamwork); processes (management and skills knowledge, information technology); culture (leadership, learning support, and feedback - evaluation); stimulation (strategy, personal development, motivation). Author provides an analysis of the data obtained in the questionnaire research (including 117 respondents of Houses of children and youth in Prague). The survey results were consequently compared with the former results of a similar questionnaire...