Sebepojetí a možnosti jeho utváření ve výchovně vzdělávacím procesu
Self-concept and the possibility of its formation in the educational process
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46453Identifiers
Study Information System: 105040
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
26. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Identita, Já, sebedůvěra, sebepojetí, sebehodnoceníKeywords (English)
Identity, self, self - assurance, self - concept, self - esteem1 Abstrakt diplomové práce Název práce: Sebepojetí a možnosti jeho utváření ve výchovně - vzdělávacím procesu Jméno a příjmení: Bc. Jana Borecká Katedra: pedagogiky Filozofické fakulty UK v Praze Obor: pedagogika Vedoucí diplomové práce: PhDr. Hana Krykorková, CSc. Počet stran: 108 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: Identita Já Sebedůvěra Sebepojetí Sebehodnocení Tato diplomová práce vznikla na základě mého dlouhodobého zájmu o pedagogiku a pedagogickou psychologii. Inspirovala mě také moje profese učitelky, kdy jsem cítila, jak důležité je rozumět lidem, jejich chování a prožívání a jak se mnohdy mýlíme a z neznalosti věci děláme o lidech nesprávné závěry. Téma diplomové práce je velmi aktuální, je jím sebepojetí člověka s užším zaměřením na utváření sebepojetí žáka ve školním kontextu. Teoretickou část diplomové práce uvádí kapitola, kde vymezuji pojem sebepojetí. Představuji různé verze chápání tohoto konstruktu a nejednotnost a rozličnost pohledů. Dále shrnuji hlavní formující vlivy na utváření sebepojetí v jednotlivých vývojových obdobích člověka. Téma sebepojetí dále rozšiřuji o myšlenky A. Adlera, V. E. Frankla a P. Říčana, kteří svými teoriemi přinášejí podněty pedagogice i dnes. Po první části o teorii sebepojetí pojem uvádím do kontextu školního prostředí. Zaměřuji se na charakteristiku sebepojetí...
1 Self-concept and the possibility of its formation in the educational process Title of the thesis: Self-concept and the possibility of its formation in the educational process Name and surname: Bc. Jana Borecká Department: of pedagogy, Faculty of Philosophy, Charles University in Prague Field of study: Pedagogy Head of the thesis: PhDr. Hana Krykorková, CSc. Number of pages: 108 Year of thesis defence: 2012 The key words: Identity Self Self - assurance Self - concept Self - esteem This thesis was based on my long interest in pedagogy and educational psychology. I was also inspired by my profession - a teacher, when I felt how important it is to understand people, their behavior and experience, and how often we are wrong and how a lack of knowledge about people can lead to wrong conclusions. Topis of this thesis is a big issue, it is a self-concept with a focus on the formation of pupils in the school context. The theoretical part of this thesis provides chapter, where I define the self-concept. I present different versions of this construct understanding and a lack of uniformity and diversity of views. In addition, I summarize the main formative influences on the formation of self-concept in different developmental stages of human being. Topic is further complemented with ideas of A. Adler, V.E. Frankl and...