Sebepojetí a možnosti jeho utváření ve výchovně vzdělávacím procesu
Self-concept and the possibility of its formation in the educational process
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46453Identifikátory
SIS: 105040
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
26. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Identita, Já, sebedůvěra, sebepojetí, sebehodnoceníKlíčová slova (anglicky)
Identity, self, self - assurance, self - concept, self - esteem1 Abstrakt diplomové práce Název práce: Sebepojetí a možnosti jeho utváření ve výchovně - vzdělávacím procesu Jméno a příjmení: Bc. Jana Borecká Katedra: pedagogiky Filozofické fakulty UK v Praze Obor: pedagogika Vedoucí diplomové práce: PhDr. Hana Krykorková, CSc. Počet stran: 108 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: Identita Já Sebedůvěra Sebepojetí Sebehodnocení Tato diplomová práce vznikla na základě mého dlouhodobého zájmu o pedagogiku a pedagogickou psychologii. Inspirovala mě také moje profese učitelky, kdy jsem cítila, jak důležité je rozumět lidem, jejich chování a prožívání a jak se mnohdy mýlíme a z neznalosti věci děláme o lidech nesprávné závěry. Téma diplomové práce je velmi aktuální, je jím sebepojetí člověka s užším zaměřením na utváření sebepojetí žáka ve školním kontextu. Teoretickou část diplomové práce uvádí kapitola, kde vymezuji pojem sebepojetí. Představuji různé verze chápání tohoto konstruktu a nejednotnost a rozličnost pohledů. Dále shrnuji hlavní formující vlivy na utváření sebepojetí v jednotlivých vývojových obdobích člověka. Téma sebepojetí dále rozšiřuji o myšlenky A. Adlera, V. E. Frankla a P. Říčana, kteří svými teoriemi přinášejí podněty pedagogice i dnes. Po první části o teorii sebepojetí pojem uvádím do kontextu školního prostředí. Zaměřuji se na charakteristiku sebepojetí...
1 Self-concept and the possibility of its formation in the educational process Title of the thesis: Self-concept and the possibility of its formation in the educational process Name and surname: Bc. Jana Borecká Department: of pedagogy, Faculty of Philosophy, Charles University in Prague Field of study: Pedagogy Head of the thesis: PhDr. Hana Krykorková, CSc. Number of pages: 108 Year of thesis defence: 2012 The key words: Identity Self Self - assurance Self - concept Self - esteem This thesis was based on my long interest in pedagogy and educational psychology. I was also inspired by my profession - a teacher, when I felt how important it is to understand people, their behavior and experience, and how often we are wrong and how a lack of knowledge about people can lead to wrong conclusions. Topis of this thesis is a big issue, it is a self-concept with a focus on the formation of pupils in the school context. The theoretical part of this thesis provides chapter, where I define the self-concept. I present different versions of this construct understanding and a lack of uniformity and diversity of views. In addition, I summarize the main formative influences on the formation of self-concept in different developmental stages of human being. Topic is further complemented with ideas of A. Adler, V.E. Frankl and...