Informační gramotnost a informační potřeby studentů pedagogických fakult a role informačního vzdělávání na vysokých školách
Information literacy and information needs of students of colleges of education and role of information education in universities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46192Collections
- Kvalifikační práce [19389]
Author
Advisor
Referee
Drobíková, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
17. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
informační gramotnost, informační vzdělávání, informační výchova
Keywords (English)
information literacy, information education
Diplomová práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá pojmem informační gramotnost, jeho vývojem a zasazením do širšího kontextu pojetí informační společnosti. K této problematice jsou zde představeny vybrané iniciativy, doporučení, koncepce a standardy organizace UNESCO, Mezinárodní federace knihovnických sdružení a institucí IFLA, Asociace amerických knihoven ALA a z českých zástupců Asociace knihoven vysokých škol České republiky, a to vždy ve vztahu ke vzdělávání, informačnímu vzdělávání a celoživotnímu vzdělávání. V praktické části jsou zveřejněny výsledky dotazníkového průzkumu, který byl proveden zároveň na třech Pedagogických fakultách - v Českých Budějovicích, Plzni a Ústí nad Labem. Cílem průzkumu bylo zjistit obecné povědomí studentů jakožto budoucích pedagogů a výchovně vzdělávacích pracovníků, o existenci informačních zdrojů a jejich využívání. Reálnou situaci a fakultou poskytnuté podmínky pro výuku informačního vzdělávání dokreslují rozhovory s knihovníky.
The thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with the concept of information literacy, its development, and its broader context of information society. Furthermore, it presents selected initiatives, recommendations, concepts and standards of UNESCO, International Federation of Library Associations and Institutions, American Library Association and Czech representatives of the Association of Libraries of Czech Universities, always in relation to education, information education and lifelong learning. The practical part of the thesis describes author's own questionnaire survey that was conducted at the same time at three faculties - in České Budějovice, Plzeň and Ústí nad Labem. The survey looks into general students' awareness of information resources and their use. In addition, interviews with librarians are provided. These interviews illustrate the real situation and conditions for teaching information literacy provided by the faculty.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Využití elektronických informačních zdrojů při výuce českého jazyka a literatury na středních školách
Defence status: DEFENDEDMaršíková, Markéta (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)Date of defense: 5. 6. 2012This diploma thesis is focused on information education and using electronic information sources in Czech Language and Literature classes at Czech secondary schools. It consists of three parts. The first, theoretical part ... -
Role informačního specialisty v institucích státní správy
Defence status: NOT DEFENDEDVichová, Martina (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 22. 1. 2018The aim of the diploma thesis is to describe the basic characteristics and basic analysis of the information profession of the Czech Republic in the sphere of state administration and state- controlled information institutions. ... -
Volné a profesionální informační zdroje pro problematiku životního prostředí
Defence status: DEFENDEDKrausová, Petra (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Date of defense: 14. 9. 2015Tato diplomová práce pojednává o volně dostupných a profesionálních elektronických informačních zdrojích pro problematiku životního prostředí, a to pouze o zdrojích dostupných prostřednictvím počítačových sítí (především ...