New age jako koncept životního stylu a rozvoje osobnosti
New Age as a Concept of a Life Style and Development of Personality
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46028Identifiers
Study Information System: 92381
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Šerák, Michal
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
20. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
New Age, rozvoj osobnosti, spiritualita, učení se, životní stylKeywords (English)
New Age, personal development, spirituality, learning, lifestyleBakalářská práce popisuje zásadní charakteristiky New Age z hlediska historických okolností vzniku, teoretické báze autorů, způsobu členství a zdrojů inspirace. Autorka sleduje, jak tento fenomén koresponduje s postmoderními rysy současnosti, jakým způsobem se projevuje v životním stylu a v kultuře společnosti, a zejména jak ho absorbuje současná andragogická praxe - zájmové vzdělávání, další profesní vzdělávání a životní pomoc. Na závěr jsou zmíněna možná úskalí a paradoxy koncepce New Age.
Bachelor thesis describes the essential characteristics of New Age in terms of historical circumstances, the theoretical bases of authors, the way of membership and sources of inspiration. The author examines how this phenomenon corresponds to the post-modern features of the present, how is reflected in the lifestyle and culture of society, particularly as it absorbs the current practice of adult education - leisure education, professional training and life support. At the conclusion of the mentioned possible pitfalls and paradoxes of the New Age concept.