Komparace oporové fáze při odrazu a dokroku za překážkou v bězích na 110 m překážek a 400 m překážek
Comparison of support phase in the take-off to the hurdle and touch-down after hurdle clearance in disciplines 110 m hurdles and 400 m hurdles
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45696Identifikátory
SIS: 104050
Kolekce
- Kvalifikační práce [8435]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kaplan, Aleš
Fakulta / součást
Fakulta tělesné výchovy a sportu
Obor
Tělesná výchova a sport
Katedra / ústav / klinika
Atletika
Datum obhajoby
10. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
překážkový běh, biomechanika, oporová fázeKlíčová slova (anglicky)
hurdles, biomechanics, support phaseNázev práce: Komparace oporové fáze při odrazu a dokroku za překážkou v bězích na 110 m překážek a 400 m překážek Cíle práce: Je identifikovat rozdíl v křivce centra tlaku, ve velikosti a distribuci tlaku na chodidlo při odrazu do překážky a dokroku za překážkou, a to na překážkách 110 m (100 m) a 400 m trati. Metodika: Měření proběhlo pomocí systému Pedar-x. Probandi byli testováni ve třech startech od první do třetí překážky na 110 m (100 m) a 400 m trati. Z naměřených hodnot byl vybrána překážka s nejkratší letovou fází. Tyto překážky byly následně vyhodnocovány. Výsledky: Rozdíl mezi odrazem do překážky na 110 m (100 m) a 400 m trati je v distribuci tlaku a v křivce centra tlaku pouze v brzdné fázi. Rozdíl mezi dokrokem za překážkou na 110 m (100 m) a 400 m trati je v distribuci tlaku znatelný podle provedení aktivního či pasivního dokroku. Křivka centra tlaku při dokroku za překážkou je delší u 400 m tratě. Klíčová slova: překážky, biomechanika, oporová fáze, Pedar-x
Tittle (Thema works): Comparison of support phase in the take-off to the hurdle and touch- down after hurdle clearance in disciplines 110 m hurdles and 400 m hurdles Thesis'objectives: The objectives of the study are to identify differences in centre of pressure trajectory, in amount and distribution of pressure on foot during the take-off to the hurdle and touch-down after hurdle. This was measured on 110m (100m) and 400m tracks. Methods: Measurements were made with the help of Pedar-x system. Subjects were tested in three trials from the first hurdle to the third hurdle on 110m (100m) and 400m tracks. Hurdle with the shortest flight phase was later analyzed. Results: Difference in the take-off to the hurdle between 110m (100m) and 400m is in distribution of pressure and in centre of pressure trajectory only during the braking phase. Difference in distribution of pressure in touch-down after hurdle on 110m (100m) and 400m track was found between active and passive landing. The centre of pressure trajectory in touch-down after hurdle is longer on 400m track. Key words: hurdles, biomechanics, support phase, Pedar-x