Etika v hotelových řetězcích jako součást kultury cestovního ruchu
Ethics in hotel chains as part of the culture of tourism
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45181Identifiers
Study Information System: 102801
Collections
- Kvalifikační práce [21745]
Author
Advisor
Referee
Dohnalová, Marie
Šmejcová, Milada
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
4. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Cestování jako součást kultury je "předáváno" z generace na generaci. Vždy jsou však předávány a přejímány pouze ty prvky cestovní mobility, které mají platnost (funkci /místo ve struktuře/ - a nesou často i symbolický obsah). Rozhodně nelze tvrdit, že by současná kultura cestovního ruchu byla stabilní a neměnná, ale prostřednictvím udržování vybraných projevů kultury cestování, jež jsou považovány za podstatné, jsou pociťovány jako důležitý kulturotvorný prvek. Disertační práce vychází ze současných poznatků a faktů celostátního charakteru, jak analyzovat úlohu kultury v oblasti etiky v kulturní politice hotelových řetězců a cestovního ruchu. Důležité poznatky, které specifikují tuto problematiku, přináší vlastní empirické šetření ve formě sociokulturní sondy týkající se vztahů mezi vedoucími pracovníky rozličných národnostních kultur a chování manažerů zahraničních hotelových řetězců vůči českým zaměstnancům.
Travelling as part of a culture is "transmitted" from generation to generation. Always are, but passed on, and taken up only those elements of travel mobility to force (a function /instead of the structure/ - and often carry symbolic content). Definitely cannot argue that the current culture of tourism was stable and unchanging, but by maintaining expression of selected travel culture that are considered essential, are felt as an important element of culture. The PhD thesis based on current knowledge of the facts and the national character, how to analyze the role of culture in the area of ethics in the cultural policy of the hotel chains and tourism. Important findings that specify this issue brings its own empirical investigation in the form of probes on the socio-cultural relations between managers of different national cultures and behavior of managers of foreign hotel chains to Czech employees