Výuka žáků se specifickými poruchami učení se zaměřením na přírodovědné předměty na středních školách
Teaching students with specific learning difficulties focusing on science at high schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45064Identifikátory
SIS: 94025
Kolekce
- Kvalifikační práce [19612]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kortová, Veronika
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství chemie pro střední školy - Učitelství biologie pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
30. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
specifické poruchy učení, přírodovědné předměty, střední škola, integrace, inkluzeKlíčová slova (anglicky)
specific learning difficulties, science, high school, integration, inclusionSpecifické poruchy učení (SPU) jsou v dnešní době neustále diskutovaným tématem, které je stále více aktuální i na středních školách. Vzhledem k obtížím žáků s poruchami učení, je potřeba jim ve škole podat pomocnou ruku. Žáci se SPU nejsou hloupí, potřebují jen trochu jiný přístup ve výuce než ostatní. Tato práce pojednává převážně právě o tom, jak přistupují k výuce žáků se SPU učitelé různých škol a jaké jsou v této problematice rozdíly mezi různými státy. Protože moje učitelská aprobace je kombinace biologie a chemie, je práce zaměřena na přírodovědné předměty a na učitele těchto předmětů. Cílem diplomové práce je také navrhnout základní postupy práce se žáky se SPU pro středoškolské učitele přírodovědných předmětů s konkrétními typy na přizpůsobení výuky. Aby mohla práce diskutovat přístupy k žákům se SPU ve výuce, bylo nutné nejdříve zpracovat přehled SPU. K dosažení cílů byla použita literární rešerše, dotazníkové šetření a rozhovory s učiteli i žáky. Teoretická část práce shrnuje základní informace o jednotlivých poruchách učení, možnosti přístupu k SPU v přírodovědných předmětech, postoje učitelů a spolužáků k SPU v různých státech a přístupy k integraci žáků se SPU v různých státech. V praktické části bylo úkolem zjistit tyto přístupy a postoje v České republice. Zjistili jsme, že...
The specific learning difficulties (LD) are nowadays frequently discussed topic, which is still more current even at high schools. Teachers should help these students because of their learning difficulties. LD students are not stupid, they just need a little bit different approach in the classroom than the others. This thesis mainly shows various teachers' approaches to students with LD in different schools and different countries. Because I study teaching biology and chemistry, the work is focused on science subjects and on teachers of these subjects. The aim of this paper is also to propose the basic procedures of working with the LD students for high school teachers with the real ideas of possible adaptations in the science class. In order to discuss approaches to the work with LD students it was necessary to prepare an LD overview at first. To achieve the aims of the work we used methods such as literary research, questionnaire survey and interviews with teachers and students. The theoretical part summarizes basic information about various learning difficulties, different approach to LD students in science, the teachers' and classmates' attitudes to LD in various countries and different approaches to integration of LD students in various countries. The task of the practical part was to identify...