Postoje mladších školních žáků k integraci spolužáků se zdravotním postižením
Attitudes of children of young school age to integrate people with disability
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44677Identifikátory
SIS: 96653
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Vanda
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
28. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Postoje, školská integrace, inkluze, osoby se zdravotním postižením, specifika vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Attitudes, inclusive education, people with disabilities, specifics of educationNázev: Postoje mladších školních žáků k integraci spolužáků se zdravotním postižením Hlavním tématem diplomové práce jsou postoje žáků na prvním stupni běžné základní školy k integraci spolužáků se zdravotním postižením. Práce se okrajově dotýká i postojů rodiny a pedagogů k integraci. Teoretickým východiskem je vymezení pojmu integrace, její definice a legislativní úprava. Pozornost je zde věnována i zdravotnímu postižení, osobnosti jedince se zdravotním postižením a přístupům společnosti ke zdravotnímu postižení. Dále jsou zmíněna specifika integrativního vzdělávání. Cílem diplomové práce je zmapovat postoje žáků k integraci, jejich pocity ve třídě, kde probíhá integrace, a vnímání práce třídního pedagoga. V práci je použita kvantitativní metoda sběru dat pomocí dotazníku. Klíčová slova: Postoje, školská integrace, inkluze, osoby se zdravotním postižením, specifika vzdělávání.
Title: Attitudes of children of young school age to integrate people with disability. The main topic of the thesis is the attitudes of younger pupils towards integrating their peers with disabilities. The thesis also briefly discusses the attitudes of families and teachers with regards to the issue. The theoretical basis which the thesis builds on is defining of the term "inclusion" and the related legislature. Issues of physical disability, personality of a person with a disability and societal views and approaches to disabilities are also explored. Specific characteristics of inclusive education are mentioned. The goal of the thesis is to map the attitudes of pupils towards inclusion, their feelings about being in a classroom where inclusive education is practiced and their way of perceiving their teacher`s work. The thesis employs a quantitative method of data collection via questionnaires. Key terms: Attitudes, inclusive education, people with disabilities, specifics of education.