Komunikace pedagogů předškolního vzdělávání a prvního stupně na sloučeném pracovišti základní a mateřské školy
Communication of pre-school and elementary education pedagogues at the merged workplace of elementary school and kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44540Identifiers
Study Information System: 114602
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Trojanová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Komunikace, klima organizace, manažer, kooperace, pedagog, kultura organizaceKeywords (English)
Communication, organizational climate, manager, cooperation, pedagogue, organizational cultureNÁZEV: Komunikace pedagogů předškolního vzdělávání a prvního stupně na sloučeném pracovišti základní a mateřské školy AUTOR: Běla Vacková KATEDRA (ÚSTAV) Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Jiří Trunda ABSTRAKT: Hlavním cílem práce je ověřit přínos komunikace a kooperace mezi pedagogy předškolního vzdělávání a prvního stupně základního vzdělávání na sloučených pracovištích. Teoretická část je věnována komunikaci. Dále je zaměřena na organizační kulturu, pracovní klima, které ovlivňuje kvalitu zaměstnaneckých vztahů. Výzkumná část práce je zaměřena na komunikaci a spolupráci pedagogů mateřských škol a prvního stupně základních škol na sloučených pracovištích. Informace byly získány pomocí anonymního dotazníkového šetření. Práce mapuje informační a komunikační systém mezi pedagogy předškolního vzdělávání a pedagogy prvního stupně základní školy. Závěrečná část vyplývá z výzkumného šetření. Výsledek dotazníkového šetření by mohl výrazně přispět ke zvýšení kvality pedagogické komunikace na pracovištích integrovaných základních a mateřských škol. Na základě získaných poznatků byly shrnuty možnosti rozšíření spolupráce a komunikace mezi pedagogy těchto škol, což by mělo napomoci minimalizovat adaptační potíže, které mají děti při zahajování povinné školní docházky.
TITLE: The communication of pre-school and elementary education pedagogues at the merged workplace of elementary school and kindergarten AUTHOR: Běla Vacková DEPARTMENT: Education Management Center SUPERVISOR: Mgr. Jiří Trunda ABSTRACT: The main goal of this bachelor thesis is to prove benefits of communication and cooperation of pre-school and elementary education pedagogues at merged workplaces. The theoretical part is dedicated to the communication. It is further focused on the organizational culture and the work climate which influences the quality of relationships between employees. The practical part is aimed on the communication and collaboration of pre-school and elementary education pedagogues at merged workplaces. Information were obtained by the questionnaire survey. The thesis maps informational and communicational system of pre- school and elementary school pedagogues. The final part follows from the research investigation. The result of the questionnaire survey may significantly contribute to the quality improvement of pedagogical communication at all merged worklplaces. Pursuant to obtained knowledge, the extention of cooperation and communication between kindergarten and elementary school possibilities was summarized which may help to minimalize adaptational issues that children experience...