Využívání vybraných textilních technik v programu zájmových činností v domech dětí a mládeže
Use of selected textile techniques in a program of extracurricular activities of children in the homes of children and youth
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44539Identifiers
Study Information System: 109031
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Marádová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Textilní technikyKeywords (English)
Textile techniquesCílem bakalářské práce bylo zjistit vhodnost zařazování a využívání vybraných textilních technik do programu zájmové činnosti dětí a mládeže. Pro zhodnocení zkušeností a zájmu dívek tří kroužků v Domě dětí a mládeže v Praze Stodůlkách bylo použito dotazníkové šetření. Nepotvrdila se hypotéza, že dívky budou mít zájem o háčkování módních doplňků. Preferovaly batikování a vyšívání. Dále byl vytvořen program činnosti s textilními materiály pro uvedené kroužky. Program byl realizován v období září 2011 až únor 2012. Byly zařazeny různé textilní techniky. Pro zjištění dovedností a znalostí dívek v kroužku jsem použila metodu přímého pozorování. Program činnosti se osvědčil. Pro zjištění stavu využívání textilních technik v dalších zařízeních určených pro zájmové činnosti bylo použito dotazníkového šetření. Respondenty byli studenti 3. ročníku kombinovaného studia oboru vychovatel, UK PedF. Praha. Mezi často zařazované techniky patří batikování, malování na plátno a vyšívání.
The aim of the bachelor work was to learn about suitability of including and utilizing of textile technologies into the children and youth free time activity. To evaluate experiences and interests of school- and student-girls attending three of the bees in Children and Youth House in Prague-Stodůlky. I used questionnaire investigation. The hypothesis that girls would be interested in fashionable dress accessories crocheting has not been confirmed. The girls preferred batik and embroidery. Further an activity program for textile materials processing has been developed for the bees mentioned. The program has been implemented in the period of September 2011 till February 2012. Were included in various textile techniques. To investigate girls' craftsmanship and knowledge I use direct observation method. The activity program has been proved well. To investigate about usage of textile techniques situation in other free time dedicated facilities a questionnaire investigation has been used. Respondents were students of 3rd year of pedagogue course combined study in UK PedF, Praha. Among frequently posted techniques belong batik, cloth painting and needle work.